SuperAuta24»

Auto

»

Porady

» Jak zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy

Jak zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy

Twój samochód został sprowadzony z zagranicy? Przeczytaj nasz poradnik, a dowiesz się, jak go zarejestrować. Na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z zagranicy masz 30 dni od daty jego sprowadzenia. Pokazujemy krok po kroku, jak się za to zabrać.

1. Poszukaj tłumacza

Wszystkie dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszt takiego tłumaczenia waha się między 70 a 100 złotych. Jeśli umowa kupna-sprzedaży auta jest dwujęzyczna, nie musisz jej tłumaczyć. Oryginały dokumentów i ich tłumaczenia powinieneś skserować (ale uważaj, bo niektóre urzędy żądają na takim dokumencie pieczątki tłumacza przysięgłego).\

Przeczytaj koniecznie: Rankingi najtańszych aut w eksploatacji - klasa B, C, D, E i F

2. Zrób badania techniczne

Odwiedź stację kontroli technicznej i wykonaj przegląd auta, żeby uzyskać zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym (koszt ok. 160 zł).

UWAGA! Od 22 września 2009 - jeśli auto ma ważny przegląd wbity np. do dowodu rejestracyjnego, nie musisz wykonywać badania technicznego.

3. Opłać akcyzę

W urzędzie celnym (właściwym dla miejsca zamieszkania) musisz uzyskać zaświadczenie o opłaceniu akcyzy. Aby je otrzymać, wypełniasz wniosek do naczelnika urzędu o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego oraz przedstawiasz następujące dokumenty:
- deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U;
- dowód opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy;
- dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, rachunek);
- dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim UE (dowód rejestracyjny, karta pojazdu lub inny);
- dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu;
- zaświadczenie o badaniu technicznym;
- tłumaczenia wszystkich dokumentów.

Podatek akcyzowy wpłacasz na rachunek bankowy Izby Celnej (w tytule przelewu wpisujesz: "akcyza od samochodu osobowego" oraz podajesz markę i nr nadwozia pojazdu), a opłatę skarbową na rachunek bankowy urzędu miejskiego (w tytule przelewu wpisujesz: "opłata skarbowa za wydanie potwierdzenia zapłaty podatku akcyzowego" i podajesz markę i nr nadwozia pojazdu).

4. Odwiedź urząd skarbowy

Tu w ciągu 7 dni musisz dostać zaświadczenie VAT-25, potwierdzające opłacenie podatku VAT lub braku tego obowiązku. Jeśli kupiłeś auto w UE, nie płacisz VAT, ale za wydanie decyzji o zwolnieniu z podatku VAT zapłacisz 160 zł.

5. Złóż dokumenty w wydziale komunikacji

Wymagane są:
- wypełniony wniosek o rejestrację;
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy;
- dowód własności pojazdu (umowa, faktura wraz z tłumaczeniem);
- dowód rejestracyjny lub karta pojazdu oraz zagraniczne tablice rejestracyjne;
- świadectwo wyrejestrowania pojazdu, jeśli nie ma odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym;
- zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, a jeśli jest to nowe auto - aktualne świadectwo homologacji;
- dowód tożsamości, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli prowadzisz firmę;
- zaświadczenie VAT-25 z urzędu skarbowego;
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej
- dowód uiszczenia opłaty recyklingowej (500 zł na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska).

Jeśli dostarczysz niezbędne dokumenty, otrzymujesz nowe tablice rejestracyjne i tymczasowy (tzw. miękki) dowód rejestracyjny. W ciągu 30 dni zgłaszasz się po stały dowód i kartę pojazdu.

fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij nk udostepnij
DR