SuperAuta24»

Auto

»

Porady

» Kontrola UOKiK: złe paliwo na 16 stacjach

Kontrola UOKiK: złe paliwo na 16 stacjach

Jest lepiej ale wciąż kierowcy muszą bardzo uważać gdzie tankują. Od początku roku do 15 maja UOKiK skontrolował 364 stacji benzynowych na 16 z nich wykryto nieprawidłowości w składzie benzyny lub oleju napędowego. Sprawdź, które stacje sprzedawały paliwo złej jakości.

Oto lista 16 stacji, na których paliwo nie spełniało norm:

POLANICA-ZDRÓJ, Stacja Paliw PKN ORLEN S.A. nr 4160, 57-320 POLANICA ZDRÓJ, ul. Kłodzka 5 - temperatura zapłonu ON wynosiła 47 stopni, a powinna - 55 stopni

LUBLIN, Stacja Paliw PKN ORLEN S.A., 20-718 LUBLIN, ul. Kraśnicka - motorowa liczba oktanowa (MON) benzyny 95 wynosiła 84,1, a powinna przynamniej 85.

LUBLIN, Stacja Paliw „Pe-eS” Sp. z o.o. 20-701 LUBLIN, ul. Nałęczowska 18 - MON benzyny 98 wynosiła 84, a powinna przynajmniej 86; ponadto przekroczona została temperatura końca destylacji.

SŁUBICE, Stacja Paliw Biliński i Wspólnicy Spółka Jawna S.J., 69-100 SŁUBICE, ul. Kopernika 85 (part. Shell) - temperatura zapłonu ON wynosiła 44,5 stopnia, a powinna być wyższa niż 55 stopni.

KRAKÓW, Stacja Paliw KRAK-TAR Sp.z o.o., 31-357 KRAKÓW, ul. Myśliwska 51 - badawcza liczba oktanowa (RON) benzyny 95 powinna wynosić 95, a wynosiła 93,3. MON wynosiła 82,8 zamiast 85. Temperatura końca destylacji została przekroczona o 40 stopni.

LIBUSZA, Stacja Paliw Dariusz Pyrz Sp.z o.o. 38-306 LIBUSZA - temperatura zapłonu (Tz) ON wynosiła 48,5 stopnia, a powinna być wyższa niż 55 stopni.

GORLICE, Stacja Paliw Dariusz Pyrz Sp.z o.o., 38-300 GORLICE, ul. Dukielska 83 - Tz była mniejsza niż 40 stopni, a powinna być wyższa niż 55 stopni

KRZESK-KRÓLOWA NIWA, Stacja Paliw Radosław Puszkarski RADEGAZ, 08-111 KRZESK-KRÓLOWA NIWA 99 - zawartość siarki (Zs) w ON wyniosła 12,5, a powinna maksymalnie 10.

HUTA BŁĘDOWSKA, Stacja Paliw PRIIM Sp.z o.o., 05-620 HUTA BŁĘDOWSKA 1B - gigantyczne zasiarczenie! Zawartość siarki w ON powinna wynosić maksymalnie 10, a wynosiła 455. Tz wyniosła 48 stopni, a powinna przynajmniej 55 stopni.

GRĄDY, Stacja Paliw GOLIMEX Cieśluk i S-ka S.J. GRĄDY, gm. Wąsewo - Tz ON wyniosła 40 stopni, a powinna być wyższa niż 55 stopni.

TRZEBOWNISKO, Stacja Paliw Danuta Firlej, Tomasz Firlej PPUH BETON-NAFT S.C., 36-001 TRZEBOWNISKO 931 - przekroczona wartość indeksu lotności (IL) w benzynie 95.

WIZNA, Stacja Paliw i Usługi Transportowe Józef Andrzej Łada, Jarosław Łada, Andrzej Paweł Łada S.C., 18-430 WIZNA, ul. Łomżyńska 11 - prężność par benzyny 95 wyniosła 45,8, a powinna przynajmniej 60.

TCZEW, Stacja Paliw Przedsiębiorstwo Techniczno Usługowe "MIGAZ" Dariusz Antczak 83-110 TCZEW, ul. Głowackiego 6 - Tz ON wyniosła 48 stopni, a powinna być wyższa niż 55 stopni.

OLSZTYN-ODRZYKOŃ, Stacja Paliw Mariola Kawalec - PH M-K, 42-256 OLSZTYN-ODRZYKOŃ, ul. Narcyzowa 3 - zbyt niska Tz oleju napędowego (50 zamiast 55 stopni).

ŁUGI UJSKIE, Stacja Paliw Tomasz Przygodziński Sprzedaż Paliw Płynnych TOM-PAL Tomasz Przygodziński, 64-850 ŁUGI UJSKIE - przekroczona zawartość benzenu w benzynie 95.

STARGARD SZCZECIŃSKI, Stacja Paliw ECO SALVAGE Anna Klotz, 73-110 STARGARD SZCZECIŃSKI, ul. Bydgoska 63 - gigantyczne zasiarczenie ON, powinno wynieść maksymalnie 10, a wyniosło 127.

Na innych stacjach paliwo spełniało normy albo nie została przeprowadzona kontrola.

Jakie zastrzeżenia mieli przede wszystkim inspektorzy?

Jeśli chodzi o benzynę PB95 najwięcej nieprawidłowości dotyczy jej lotności. Na kilku stacjach paliwo miało nieprawidłowy skład frakcyjny (zbyt mała ilość oktanów) i prężności par.

Odstępstwa od norm nie były duże, ale dla silników zatankowanie takiego paliwa może mieć bardzo przykry skutek. Spodziewajmy się problemów z rozruchem, nierównej pracy, stuków i nagłego unieruchomienia silnika.

W przypadku paliwa do diesla najwięcej zastrzeżeń budziła temperatura zapłonu. Zbyt wysoka powoduje spadek mocy silnika i wzrost emisji toksycznych spalin środowiska. Zbyt niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu. Stałym problemem jest też zawartość siarki w oleju napędowym. Jej nadmiar prowadzi do korozji wewnętrznych elementów silnika. 

Symbole wymienione w tabelach oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy:

G - Gęstość w temp. 15ºC
MON - Motorowa liczba oktanowa MON
RON - Badawcza liczba oktanowa RON
S - Zawartość siarki
Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
Sf 150 - Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
Sf-250 - Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
Sf-350 - Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
Sf-70 - Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
Sf-95% - Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP - Temperatura końca destylacji
Sf-R - Pozostałość po destylacji
TZ - Temperatura zapłonu
VP - Prężność par, DVPE
E - przekroczona zawartość eterów,
O - przekroczona zawartość tlenu,
Me - przekroczona zawartość metanolu,
B - przekroczona zawartość benzenu

 

fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij nk udostepnij
se.pl
update counter