Wymiana opon dobrą okazją na kontrolę stanu zawieszenia

2014-03-21 10:46

Początek wiosny to dla kierowców czas wymiany opon zimowych na letnie. To również doskonały moment na sprawdzenie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego, którym nie służy zimowa aura. Eksperci ZF Services zachęcają pracowników warsztatów do informowania klientów oraz przeprowadzania takich pozimowych kontroli przy okazji zmiany ogumienia.

Nawet łagodna zima wpływa na stan zawieszenia w samochodach osobowych i użytkowych. Jednym z głównych czynników jest stosowana na drogach sól, która nawet w temperaturze powyżej 0˚C oraz w połączeniu z panującą w powietrzu wilgocią, jeszcze szybciej ujawnia swoje właściwości korozyjne. Ma to niekorzystny wpływ nie tylko na nadwozie pojazdu, ale przede wszystkim na niewidoczne na co dzień elementy podwozia i układ kierowniczy. Ich uszkodzenie bardzo szybko prowadzi do pogorszenia właściwości trakcyjnych pojazdu.

Przeczytaj też: Amortyzatory samochodowe: Jak dobrać amortyzatory do auta, kiedy należy wymienić

Przyjrzyj się bieżnikowi

Nierównomierne zużycie bieżnika w oponach zimowych na jednej osi może wskazywać na nieprawidłową pracę amortyzatora. W takim przypadku konieczna jest bezzwłoczna kontrola amortyzatorów oraz, jeżeli to konieczne, wymiana uszkodzonych na nowe. Należy pamiętać, że stan amortyzatorów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróży. Od ich prawidłowego działania uzależniona jest długość drogi hamowania, właściwa reakcja pojazdu podczas gwałtownych manewrów (np. wymijania), a także poprawne działanie systemów ESP czy ABS.

Sprawdź: Dlaczego geometria zawieszenia jest ważna, ile kosztuje kontrola i regulacja układu zawieszenia

Obejrzyj podwozie

Uszkodzone elementy zawieszenia prowadzą do postępującego zużycia innych części podwozia oraz gorszego komfortu jazdy. Podczas kontroli mechanicy powinni w szczególności sprawdzić, w jakim stanie znajdują się gumowe mieszki w przegubach kulowych zawieszenia. W przypadku uszkodzenia, do ich wnętrza dostaje się woda, która wypłukując smar stopniowo prowadzi do całkowitej awarii. Przedostające się cząsteczki brudu mogą też zniszczyć wewnętrzną poliuretanową powłokę sferyczną i uszkodzić zarówno łożysko jak i trzpień kulowy. W wyniku korozji, uszkodzeń mechanicznych lub nadmiernego zabrudzenia, awarii mogą ulec również drążki sterownicze i stabilizacyjne. Z kolei podczas kontroli układu kierowniczego, należy zwrócić szczególną uwagę na stan gumowych mieszków zabezpieczających oraz pojawiające się wżery korozyjne na mocujących je pierścieniach.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają