SuperAuta24»

Auto

»

Samochody

» VW Golf, Audi A3, Seat Leon II i Skoda Octavia II. Czyli Golf i jego kompaktowi kuzyni. . VW Golf, Audi A3, Seat Leon II i Skoda Octavia II. Czyli Golf i jego kompaktowi kuzyni.

VW Golf, Audi A3, Seat Leon II i Skoda Octavia II. Czyli Golf i jego kompaktowi kuzyni.

VW Golf V, Audi A3, Seat Leon II i Skoda Octavia II, to auta klasy niższej średniej, które różnią się zarówno wyglądem, jak i charakterem oraz tym, do kogo są adresowane. Z technicznego punktu widzenia, są to jednak bliźniacze konstrukcje, zbudowane na tej samej płycie podłogowej PQ35 pochodzącej od VW Golfa V i wykorzystujące jego technikę i silniki. Tygodnik „Auto Świat” porównał 7-8 letnie kompakty ze stajni VW Group, z tym samym silnikiem 1.6 102KM benzyna. Ich ceny wahają się od 21 tys. zł za Golfa i Octavię z 2003 roku, przez 27 tys. zł za Leona II z 2005 roku, po aż 30 tys. zł za Audi A3 z 2003 roku.

Porównania kompaktowych aut marek należących do koncernu VW dokonał tygodnik „Auto Świat”. Wszystkie testowane przez „AŚ” auta zbudowane zostały na platformie PQ35 pochodzącej od VW Golfa V generacji z lat 2003-2008. Do porównania wybrano także auta z tym samym silnikiem benzynowym VW 1.6 102KM. Wszystkie auta uczestniczące w tym porównaniu, różniły się jednak od siebie, choćby typem nadwozia, czy poziomem wykończenia. Zostały też wyprodukowane w innych latach, co także może wpływać na różnice między nimi.

Przeczytaj koniecznie: Citroen C4, Fiat Bravo, Opel Astra. Porównanie kompaktów

VW Golf V, zdaniem testujących, od lat wyznacza wzorce wśród kompaktów. Wadą używanych Golfów, jest ubogie wyposażenie wersji podstawowych, szczególnie z polskiego rynku. Auta sprowadzane z zagranicy, są dużo lepiej wyposażone. Trzeba jednak dobrze je sprawdzić, czy nie są powypadkowe, Według „AŚ” Golf V prowadzi się pewnie, zaś komfort jazdy nim wcale nie jest wyższy niż w Seacie Leonie i Audi A3. Problemowa może się okazać naprawa wspomagania elektrycznego kierownicy, co jest bardzo drogie. W Golfie V często psuje się czujnik stopu. Kosztuje 180 zł, jednak zdarza się, ze trzeba go wymieniać nawet co kilka miesięcy, a serwisy zdaniem „AŚ” nie radzą sobie z tą usterką. W autach z silnikiem 1.9 TDI po większym przebiegu psują się turbosprężarki, pompowtryskiwacze, dwumasowe koła zamachowe oraz zawory EGR. VW Golfa V z 2003 roku możemy kupić już za ok. 21 tys. zł.

>>> VW Golf 2003 r. – cena od 21 tys. zł

Audi A3, to najdroższe auto z prezentowanej czwórki. Ceny A3 z 2003 roku zaczynają się od ok. 30 tys. zł. W opinii testerów „AŚ” płacimy głównie za prestiż marki Audi, ale także za ładną sylwetkę oraz dokładne wykończenie materiałami wysokiej jakości. Audi A3 ma inaczej niż Golf zestrojone nadwozie, co daje zupełnie inne wrażenia z jazdy. A3 jest sztywniejsze od Golfa i  ma lepiej wyciszone wnętrze, dzięki czemu zawieszenie i silnik są w kabinie mniej słyszalne. Minusem są awarie elektrycznego wspomagania, zużyte i wymagające poważnych inwestycji diesle oraz pęknięcia głowicy.

>>> Audi A3 2003 r. – cena od 30 tys. zł

Seat Leon II jest autem najmłodszym z porównywanej czwórki. Druga generacja modelu pojawiła się na rynku w 2005 roku. Auto różni się znacznie stylizacją od swoich ”braci”. Seat prezentuje się agresywnie i może się podobać. Minusem niebanalnej stylistyki kompaktowego jednak auta, są nisko opadająca linia dachu oraz mały bagażnik. Słabszej jakości, niż w VW i Audi są także materiały wykończeniowe. Plastiki sprawiają wrażenie tanich i są podatne na zarysowania. Są jednak dobrze zmontowane i nie trzeszczą nawet po kilku latach eksploatacji. W Leonie II, podobnie zresztą, jak w innych bliźniaczych autach koncernu VW psują się diesle z dużymi przebiegami. Awariom ulega także elektryka, a konkretnie wyposażenie wnętrza, jak np. podnośniki szyb, podgrzewanie lusterek itp. Szybko zużywają się także, w opinii testujących, tuleje przednich wahaczy oraz tylne łączniki stabilizatora.

>>> Seat Leon 2005 r. – cena od 27 tys. zł

Skoda Octavia II, to auto choć spokrewnione technicznie z wyżej opisanymi autami koncernu VW, jest jednak autem o innej grupie docelowej. Octavia to popularne auto flotowe oraz dobra propozycja dla rodziny, szczególnie w wersji kombi. Zdaniem testerów „AŚ” Skodzie Octavii w porównaniu np. do VW Golfa czy Audi A3, brakuje prestiżu. Jednak świetne wyniki sprzedaży mówią, że klientom zupełnie ten brak prestiżu nie przeszkadza, zaś za przyzwoite pieniądze otrzymują solidnie wykonane, pakowne i praktyczne auto. Minusy Octavii to niedoróbki we wnętrzu, zaparowane reflektory, hałasujące podczas jazdy uszczelki oraz głośno pracujące zawieszenie. Z uwagi na pokrewieństwo, w Octavii mogą wystąpić podobne jak u wyżej opisanych kuzynów usterki silników, szczególnie pod dużym przebiegu.

>>> Skoda Octavia 2003 r. – cena od 21 tys. zł

W opinii testerów „AŚ” pod względem trwałości wszystkie opisane auta wypadają podobnie. Przy wyborze kierować można się więc zasobnością budżetu, gdyż np. Audi A3 z 2003 roku będzie kosztowało ok. 30 tys. zł, zaś Skoda Octavia z tego samego rocznika jest do nabycia już od 21 tys. zł. Wszystko zależy także, kto szuka używanego auta spośród czterech opisanych. Dla rodziny lepsza będzie Octavia, zaś dla młodych ludzi Audi A3 bądź Seat Leon. We wszystkich testowanych przez „AŚ” kompaktach od VW, mogą wystąpić podobne usterki. Nie należy się ich jednak bać, gdyż serwisy znają dobrze przypadłości tych popularnych modeli i umieją sobie z nimi poradzić w sposób nie rujnujący naszego budżetu.

oprac. Piotr Mieszkowski
update counter