SuperAuta24»

Auto

»

Eksploatacja

» Filtr kabinowy: Kiedy wymienić w aucie filtr przeciwpyłkowy, dlaczego warto to zrobić. Kiedy należy wymienić filtr kabinowy w samochodzie

Filtr kabinowy: Kiedy wymienić w aucie filtr przeciwpyłkowy, dlaczego warto to zrobić

Filtr kabinowy zwany też filtrem przeciwpyłkowym, występuje najczęściej w samochodach wyposażonych w klimatyzację. Chroni on kabinę auta przed szkodliwymi substancjami dostającymi się do wentylacji, takimi jak: kurz, sadza czy pleśń, ale też usuwa nieprzyjemne zapachy. Ważne by regularnie wymieniać filtr oraz wybierać modele z węglem aktywnym.

Filtr przeciwpyłkowy nie ma żadnego wpływu na pracę silnika, dlatego jest często lekceważony przez kierowców. Jednak przez zanieczyszczony filtr kabinowy dostają się do kokpitu brzydkie zapachy. Brud może też powodować nadmierne parowanie przedniej szyb, a także słabszą pracę dmuchawy. Czysty filtr kabinowy zmniejsza ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych, na które coraz częściej cierpią kierowcy, spędzający dużo czasu za kierownicą. Zadaniem filtra przeciwpyłkowego jest więc przede wszystkim oczyszczanie powietrza docierającego do wnętrza pojazdu.

Sprawdź: Serwis klimatyzacji: Ile kosztuje, jak zrobić, na czym polega przegląd klimy

Kiedy należy wymieniać filtr kabinowy

Regularna wymiana pozwoli uniknąć przegrzania silnika dmuchawy. Nie można dokładnie określić czasu w jakim następuje całkowite zapchanie filtra, jednak wypada to robić nie rzadziej niż, co pół roku (przy regularnej eksploatacji auta). Wpływa na to wiele czynników, m.in. w jakich warunkach się poruszamy, czy stoimy dużo w korkach. Dla kierowców, którzy mieszkają w dużych aglomeracjach najbardziej optymalny okres wymiany to moment małego przeglądu, czyli wymiany oleju, filtra oleju i powietrza.

Jaka jest trwałość filtra

Przy wyborze należy się kierować jakością użytych materiałów. Z tego względu nie powinno się stosować papierowych zamienników, dlatego że nie są one odporne na wilgoć i szybciej się zapychają. Gdy dojdzie do zawilgocenia znacznie zmniejsza on swoją skuteczność. Konsekwencją tego jest częsta wymiana - nawet po kilku tysiącach kilometrów.

Przeczytaj też: Dlaczego wiosną warto zrobić przegląd klimatyzacj samochodowej

Filtr kabinowy z węglem aktywnym

Filtr z aktywnym węglem nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Dzięki zastosowaniu węgla aktywnego, szkodliwe gazy są zatrzymywane takie jak ozon. Warto zainwestować w taki filtr, gdyż dba on dodatkowo o nasze samopoczucie w samochodzie. Różnica w cenie między filtrem standardowym, a węglem aktywnym jest niewielka, więc warto zainwestować kilka złotych więcej w trosce o własne zdrowie.

Łukasz Kiędziński
update counter
Artykuły premium