SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news 13 wielkich koncernów powołało Komitet Promocji Wodoru

13 wielkich koncernów powołało Komitet Promocji Wodoru

19.01.2017, godz. 11:49
Toyota Mirai w Polsce
Toyota Mirai w Polsce foto: toyota

Liderzy branży energetycznej, transportowej i przemysłowej z całego świata, wspólnie promują wykorzystanie wodoru. Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos 13 koncernów powołało Komitet Promocji Wodoru, aby wspólnie propagować technologię wodorową. Ich zdaniem upowszechnienie energetyki wodorowej oraz samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi przyspieszy osiągnięcie celów Paryskiego Porozumienia Klimatycznego.

13 przedsiębiorstw podjęło długofalową współpracę, w celu zwiększenia roli wodoru jako nośnika energii. W ramach pierwszej globalnej inicjatywy tego typu, Komitet Promocji Wodoru (Hydrogen Council) chce uczynić wodór jednym z kluczowych rozwiązań stosowanych w procesie transformacji energetycznej. Wodór jest wszechstronnym nośnikiem energii wyróżniającym się korzystną charakterystyką, a wykorzystywany, jako czyste paliwo lub źródło energii nie wydziela CO2, dzięki czemu może odegrać ważną rolę w przejściu na czysty, niskoemisyjny system energetyczny. W ciągu ostatnich kilku lat technologie i produkty wodorowe bardzo się rozwinęły i wiele z takich rozwiązań trafia na rynek. Rada będzie współpracować z wieloma kluczowymi interesariuszami oraz zgłaszać im rekomendacje, aby osiągnąć założone cele. Wśród tych podmiotów znajdą się decydenci polityczni, gracze biznesowi i wodorowi, międzynarodowe agencje oraz społeczeństwo obywatelskie.

Przeczytaj: Benzyniaki i diesle do muzeum! Przyszłością jest wodór

Członkowie potwierdzili, iż ich ambicją jest szybkie rozpoczęcie inwestycji w rozwój i komercjalizację sektora wodorowego i ogniw paliwowych. Te inwestycje są obecnie warte około 1,4 mld €/rocznie. Przyspieszenie prac mających na celu realizację założonego celu będzie możliwe pod warunkiem, że interesariusze zapewnią większe wsparcie dla wodoru w ramach przyszłego koszyka energetycznego, wprowadzając odpowiednią politykę oraz programy wsparcia.

Komitet Promocji Wodoru obecnie tworzy trzynastu dyrektorów generalnych i prezesów firm z różnych sektorów, którzy chcą się przyczynić do osiągnięcia ambitnego celu ustanowionego podczas zorganizowanej w 2015 roku w Paryżu Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu nieprzekraczającego 2 stopni Celsjusza. Wśród międzynarodowych firm aktualnie zaangażowanych w ten projekt znajdują się: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total oraz Toyota. Radzie przewodniczy dwóch współprzewodniczących pochodzących z różnych obszarów geograficznych i sektorów - obecnie są to przedstawiciele firm Air Liquide i Toyota.

- Porozumienie Paryskie z 2015 roku w sprawie przeciwdziałania zmianom klimatu to ważny krok we właściwym kierunku, jednak realizacja jego celów wymaga działań biznesowych. Komitet Promocji Wodoru skupia szereg wiodących w świecie firm przemysłowych, motoryzacyjnych i energetycznych, które pragną objaśniać znaczenie wodoru jako kluczowego rozwiązania transformacji energetycznej w transporcie, energetyce i przemyśle, co wymaga opracowania odpowiednich strategii i wdrożenia ich w wielkiej skali. Nie możemy tego zrobić sami. Konieczne jest wsparcie technologii wodorowych przez rządy za pomocą właściwych narzędzi – na przykład przez wspieranie wielkoskalowych inwestycji w infrastrukturę. Apelujemy dziś do światowych przywódców o zaangażowanie, aby wspólnym wysiłkiem osiągnąć cele związane z ratowaniem klimatu i przyspieszyć rozwój nowej infrastruktury i produktów związanych z wodorem – powiedział Benoit Potier, dyrektor Air Liquide.

Sprawdź: Wodorowa Honda Clarity Fuel Cell już w Europie

- Komitet Promocji Wodoru będzie w odpowiedzialny sposób prezentować technologie wodorowe i korzyści, jakie przynoszą one światu. Będzie rozwijać współpracę z rządami, przemysłem i społeczeństwami. Toyota zawsze starała się odgrywać wiodącą rolę w dziedzinie ekologii i postępu technicznego w motoryzacji, między innymi wprowadzając na rynek pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Wiemy też, że wodór może pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nie tylko w motoryzacji, ale i szeregu innych branż. Komitet Promocji Wodoru będzie aktywnie wspierać transformację w kierunku gospodarki niskoemisyjnej – ocenił Takeshi Uchiyamada, prezes Toyota Motor Corporation.

„Honda opracowuje i promuje elektryczne układy napędowe we wszystkich możliwych formach, dążąc do zredukowania zależności od paliw kopalnych oraz do uzyskania modelu społeczeństwa niskoemisyjnego. Honda oczekuje, że do – mniej więcej – 2030 roku dwie trzecie globalnego wolumenu sprzedaży samochodów osobowych tej firmy będą stanowiły modele z rozwiązaniami elektrycznymi, jak na przykład zeroemisyjne pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz samochody elektryczne, jak również hybrydy i hybrydy typu plug-in. Wierzymy, że wodór i samochody z ogniwami paliwowymi mogą stanowić centrum systemu energetycznego w społeczeństwie. Jako jedna z wiodących firm opracowujących technologie FCV, Honda chce wesprzeć działania mające na celu opracowanie modelu społeczeństwa wodorowego na całym świecie. Radę wodorową tworzą wiodące firmy z sektora przemysłowego i energetycznego, dlatego uważamy, że nasze wspólne działania przyspieszą ten proces.” Seiji Kuraishi, wiceprezes zarządzający, Honda Motor Co., Ltd.

Odwiedź: Przyszłość w Toyocie to auta wodorowe i hybrydy

Raport zatytułowany "How Hydrogen empowers the energy transition" (Pozytywny wpływ wodoru w procesie transformacji energetycznej) - sporządzony na zlecenie Rady Wodorowej - w dalszym stopniu uwypukla potencjał wodoru w przyszłych zastosowaniach, prezentując jednocześnie wizję Rady oraz fundamentalne działania, jakie decydenci muszą podjąć w celu otwarcie drogi dla wodoru w procesie transformacji energetycznej.

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, globalne firmy z wiodących sektorów energetycznych i przemysłowych powinny zapewnić rozwiązania wspierające proces transformacji energetycznej oraz dążyć do przejścia do gospodarki niskoemisyjnej, przy czym takie wyzwanie wymaga podjęcia wspólnych działań. Właśnie dlatego zaprosiliśmy przedstawicieli rządów i społeczeństwa obywatelskiego do wsparcia roli wodoru w procesie transformacji energetycznej oraz do podjęcia z nami współpracy w celu stworzenia efektywnego planu wdrożenia.

Członkowie Komitetu Promocji Wodoru łącznie reprezentują przychody na poziomie 1,07 bln € oraz 1,72 mln pracowników na całym świecie.

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: