SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news 20 lat napędu AWD w samochodach Volvo

20 lat napędu AWD w samochodach Volvo

27.01.2017, godz. 08:01
Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country foto: Volvo

Volvo Cars obchodzi 20 urodziny napędu AWD (All Wheel Drive). Napęd na cztery koła dziś jest bardzo chętnie wybierany przez klientów. Ponad 40 procent osób decydujących się na zakup nowego Volvo stawia na wersję wyposażoną w AWD.

Badania Volvo nad napędami AWD sięgają dalej niż 20 lat. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z napędem na cztery koła był model 850 kombi, który został zaprezentowany w maju 1996 roku. Jednostka napędowa w jaką był wyposażony to słynny pięciocylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 2.5 litra generujący moc 193 koni mechanicznych. Napęd był przenoszony na wszystkie koła przez pięcobiegową przekładnię manualną.

Volvo V70 bazowało na modelu 850 i zostało zaprezentowane w 1997 roku. W tym samym roku pokazany został pierwszy model z rodziny Cross Country – V70XC. Tym samym Volvo stworzyło samochód, który został ojcem nowego segmentu pojazdów – podwyższonych kombi, które doskonale nadają się na autostradę jak i na leśne drogi.

Przeczytaj też: TEST Volvo V90 D5 AWD: cierpliwość popłaca

Volvo Cars przedstawiło swój program napędów AWD w tym samym czasie, kiedy zaczęły się prace nad pierwszą generacją modelu XC90 zaprezentowanego finalnie w 2002 roku na salonie samochodowym w Ditroit. Pierwsza generacja XC90 była wyposażona w napęd AWD oparty na technologii Haldex.

Dziś technologia napędu AWD jest bardziej zaawansowana. Oznacza jeszcze lepsze prowadzenie, bezpieczeństwo i lepszą trakcję, a przez to gwarantuje kierowcy pewność, zręczność i radość z jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo. Nowością jest elektryczny napęd tylnej osi wpierający jednostkę spalinową napędzającą koła przednia.

Elektryfikacja sprawi, że napędy AWD będą jeszcze lepsze. Możliwości takich rozwiązań można sprawdzić w XC90 T8 Twin Engine, w którym tylną oś napędza silnik elektryczny umieszczony pomiędzy tylnymi kołami. Kiedy Volvo zaprezentuje w pełni elektryczne pojazdy z napędem AWD, niezależne silniki będą dawały jeszcze większe możliwości i niezależną dystrybucję momentu w zależności od nawierzchni czy stylu jazdy – mówi Henrik Green, Senior Vice President w dziale badań i rozwoju Volvo Cars.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: