SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news 40 lat szwedzko-włoskiego mariażu - Volvo 262 Coupe

40 lat szwedzko-włoskiego mariażu - Volvo 262 Coupe

13.03.2017, godz. 11:28
Volvo 262 Coupe
Volvo 262 Coupe foto: Volvo

Seksowne Volvo w nadwoziu coupe? To możliwe. 40 lat temu na salonie samochodowym w Genewie, Szwedzi pokazali auto, które rzuciło w Stanach Zjednoczonych wyzwanie Cadillacowi Eldorado oraz Mercedesowi 280CE.

Trzy lata po premierze sedana Volvo 264, Szwedzi zaskoczyli świat motoryzacji. Oto na ich stoisku pojawiło się dwudrzwiowe coupe z mocno pochyloną przednią szybą i obniżonym dachem. Auto było duchowym następcą kultowego 1800ES. Projekt Jana Wilsgaarda został ożywiony we włoskim studiu Sergio Coggiola’s z Turynu. Poszerzony słupek C i dach pokryty winylem to cechy charakterystyczne tego auta.

Zobacz też: Ile za nowe Volvo XC60? Poznaj polski CENNIK

Volvo zaszalało ze skórzanym wykończeniem – tym materiałem pokryto między innmi zagłówki czy boczki drzwi (wraz z uchwytami). Elementy dekoracyjne wykonano z prawdziwego drewna.

Volvo 262C miało silnik V6 o pojemności 2,7 litra, a jego moc wynosiła 140 koni mechanicznych. Jednostka została opracowana razem z Renault i Peugeotem. Wykorzystanie aluminium pozwoliło na utrzymanie wagi motoru poniżej 150 kilogramów.

Montaż samochodu odbywał się we włoskim Carozzeria Bertone, a początkowe prognozy sprzedaży wynoszące 800 sztuk rocznie okazały się niedoszacowane. W ciągu czterech lat do klientów trafiło 6622 sztuk Volvo 262C. Zewnętrzna firma Solaire stworzyła pięć sztuk w wersji cabrio.

Pisaliśmy o: Chłodna sztuka wyboru: Volvo S90 czy Volvo V90?

Prezes Volvo Pehr G. Gyllenhammar jeździł specjalnie dla niego stworzonym egzemplarzem 262C. Był w czerwonym kolorze, wnętrze również było czerwone. Standardowy silnik V6 został zastąpiony przez czterocylindrową turbodoładowaną jednostkę B21ET. Wszystkie listwy i grill były polakierowane w kolorze czarnego matu. Takie akcenty otrzymały potem modele GLT i Turbo w 1984 roku.

Następcą 262 coupe było Volvo 780, lecz i w tym wypadku to włoskie studio Bertone odpowiadało za projekt nadwozia.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: