SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Goodyear Eagle 360 Urban – opona ze sztuczną inteligencją

Goodyear Eagle 360 Urban – opona ze sztuczną inteligencją

01.06.2017, godz. 12:40
Goodyear Eagle 360 Urban
Goodyear Eagle 360 Urban foto: Goodyear

Rok temu Goodyear pochwalił się w Genewie oponą w kształcie sfery, która była dostosowana do samochodów autonomicznych. Ciepłe przyjęcie tego pomysłu skłoniło firmę do kolejnych eksperymentów.

Kolejna koncepcyjna opona Eagle 360 Urban wykorzystuje sztuczną inteligencję, bioniczną powłokę oraz zmienny bieżnik. W praktyce, dzięki połączeniu z internetem, może ona dostosowywać się do zmiennych warunków zanim jeszcze kierowca będzie o nich wiedział.

Opona Goodyear Eagle 360 Urban posiada bioniczną skórę z siecią czujników, za pośrednictwem których może sprawdzać własny stan i zbierać informacje o otaczającym ją środowisku, w tym o nawierzchni. Dzięki łączności z innymi pojazdami, a także infrastrukturą drogową i systemami zarządzania ruchem , Eagle 360 Urban otrzymuje w czasie rzeczywistym informacje o swoim otoczeniu.

Zobacz też: Jak wygląda produkcja opon?

Wykonana z super-elastycznego polimeru bioniczna powłoka opony jest prawie tak elastyczna jak ludzka skóra, dzięki czemu może się rozciągać i kurczyć. Ta zewnętrzna warstwa okrywa wytrzymały materiał o strukturze pianki, który pozostaje elastyczny mimo wagi pojazdu. Dzięki tym właściwościom, siłowniki umieszczone pod powierzchnią opony, czyli części które za sprawą impulsu elektrycznego zmieniają swój kształt, działając na tej samej zasadzie co ludzkie mięśnie, wpływają na wygląd poszczególnych elementów bieżnika opony, tworząc ‘dołki’ gdy nawierzchnia jest mokra lub wygładzając powierzchnię bieżnika, gdy droga jest sucha. W ten sposób powstaje nowy bieżnik o bezpiecznej strefie styku.

Pisaliśmy o: Driveguard - mobilność nawet po przebiciu opony

W przypadku uszkodzenia bionicznej powłoki, czujniki w bieżniku lokalizują przebicie. Opona następnie rotuje, tworząc nową powierzchnię styku. Ogranicza to nacisk na miejsce przebicia i umożliwia uruchomienie procesu autonaprawy. Proces ten działa za sprawą materiałów zaprojektowanych w taki sposób, aby przemieszczały się do miejsca uszkodzenia opony. Zachodzące następnie reakcje fizyczne i chemiczne tworzą nowe wiązania cząsteczkowe, które zamykają przebicie.

Opona powstaje w ramach druku 3D. Choć na razie nie ma pojazdu do którego można ją zamontować, niektóre rozwiązania w niej użyte mogą trafić niedługo do tradycyjnych opon.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

/źródło wideo: x-news/

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: