SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Grupa PSA kupuje Opla – co z fabryką w Gliwicach?

Grupa PSA kupuje Opla – co z fabryką w Gliwicach?

21.02.2017, godz. 12:23
Opel Crossland X
Opel Crossland X foto: Opel

W zeszłym tygodniu światek motoryzacji zatrząsł się w posadach. General Motors ogłosiło, że rozmawia z grupą PSA (Citroen, Peugeot, DS) o ewentualnej sprzedaży marki z Russelheim. Produkcja nowych modeli stoi pod znakiem zapytania. Co dalej z fabrykami?

Europejska działalność General Motors nie była usiana sukcesami. Całkiem niedawne eksperymenty z marką Chevrolet, straty finansowe od 1999 roku liczone w miliardach dolarów czy w końcu zamknięcie pierwszej fabryki od czasów drugiej wojny światowej to tylko czubek góry lodowej. Nie zapominajmy też o konkurencji w postaci grupy Volkswagena, francuskiego PSA oraz aliansu Renault – Nissan. Przyszłość nie malowała się w różowych barwach.

Zobacz też: Liderzy nie nadążają z produkcją SUV-ów

General Motors chce więc wycofać się z europejskiego podwórka, a Opel ma finalnie trafić pod skrzydła PSA. Koszt operacji to - bagatela - 2,6 miliarda euro. Marka z Russelheim współpracuje już od kilku lat z PSA przy projekcie SUV-ów (płyty podłogowe są współdzielone), jednak teraz przyszedł czas na kolejny krok międzynarodowego związku. Francuzi wraz z Oplem przejmą również jego komórkę na rynek UK – Vauxhalla.

Wiadomość o przejęciu Opla wywołała spore poruszenie w najwyższych kręgach władzy. Niemcy ruszyli do boju i niemal od razu wyjaśnili nieścisłości wynikające z umowy. Zachodnim sąsiadom zależy, by załoga zatrudniona w Oplu (ponad 18 tysięcy osób) pozostała w Russelheim. Nie inaczej było też w Londynie, skąd Teresa May niedługo wyruszy na spotkanie z szefami PSA. Wcześniej widział się z nimi brytyjski minister handlu i przemysłu.

Pisaliśmy o: Opel Insignia – ile za flagowego Opla?

Nieznany jest jednak los polskiej fabryki. Ministerstwo Rozwoju "utrzymuje kontakt" z firmą General Motors, co więcej obserwuje transakcję "z dużym zainteresowaniem i wnikliwością". Konkretów jednak brak.

W Gliwicach produkowana jest piąta generacja Opla Astry. To najczęściej wybierane auto przez klientów indywidualnych (pisaliśmy o wynikach sprzedaży tutaj). Astra wytwarzana jest też w zakładzie w Luton i Ellesmere Port. Biorąc pod uwagę, że rynkowy żywot tej generacji Astry to jeszcze około 4 lata, można sądzić, że przez taki okres będzie pracować fabryka w Gliwicach.

Nowości: Opel Crossland X: debiut świeżego crossovera

Co później? Brytyjskie pismo "Autocar" bierze pod uwagę możliwość zbudowania kolejnej generacji Astry na francuskiej płycie podłogowej, co pozwoliłoby przenieść produkcję do innych zakładów. Już teraz nowe SUV-y Opla będą wykorzystywać platformę Peugeotów 2008 i 3008. Wówczas produkcja w Polsce stanęłaby pod znakiem zapytania.

Połączenie Opla z grupą PSA pozwoliłoby Francuzom na przejęcie około 16% europejskiego rynku motoryzacyjnego. Nie wiadomo jak pozycjonowany byłby Opel. Obecnie "najdroższą" marką PSA jest DS.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: