SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Hybrydy i elektryki w polskich firmowych flotach. Dlaczego nie mają sensu?

Hybrydy i elektryki w polskich firmowych flotach. Dlaczego nie mają sensu?

18.11.2016, godz. 09:08
samochód elektryczny
samochód elektryczny foto: Renault

Samochody hybrydowe oraz elektryczne straciły już status ciekawostki i śmiało weszły do codziennego użytku. O ile auta wyłącznie na prąd nie są jeszcze tak bardzo popularne, to już na pojazd hybrydowy lub hybrydowy typu plug-in coraz chętniej potrafi zdecydować się przeciętny Kowalski. A co z właścicielami dużych parków samochodowych? Czy takie auta mogą mieć sens w polskich samochodowych flotach?

Samochód z napędem alternatywnym można na rynku znaleźć u co drugiego producenta. Co więcej, takie pojazdy są obecne praktycznie w każdym segmencie – nawet użytkowym. Elektryczne vany są w stanie na jednym ładowaniu pokonać trasę nawet do 170 km. Okazuje się więc, że polskie firmy mogą skonstruować flotę przyjazną środowisku. Dlaczego tak się jednak nie dzieje? Jak wygląda miejsce hybrydy, czy samochodu elektrycznego w polskich flotach?

Jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, po podsumowaniu trzeciego kwartału 2016 roku, na ponad 126,5 tysiąca pojazdów jeżdżących we flotach należących do członków Związku, tylko 394 pojazdy to hybrydy, a 16 to auta elektryczne. Pozostałe są wyposażone w popularne silniki Diesla (72,4 proc.) i jednostki benzynowe (27,3 proc.).

Czytaj: Polacy przekonują się do hybrydowych aut. Sprzedaż rośnie

Dlaczego mimo dużej dostępności w firmowych flotach nadal notuje się tak niski udział aut z napędem ekologicznym? Jarosław Oworuszko dyrektor finansowy LeasePlan Fleet Management wyjaśnia, że polski przedsiębiorca potrzebuje bodźca fiskalnego, żeby zdecydować się na zbudowanie parku samochodów z pojazdów ekologicznych. – Alternatywnych pojazdów brakuje we flotach, bo materialnie ciągle są droższe od silników spalinowych. Jeśli przedsiębiorca byłby np. zwolniony całkowicie lub częściowo z opłat podatkowych przy zakupie takiego pojazdu, zaczęłoby się to po prostu opłacać. Tak jest w Europie Zachodniej. Hybrydy dobrze się sprzedają, ponieważ prawodawstwo stworzyło szereg ułatwień. Użytkowanie samochodu z napędem hybrydowym jedynie częściowo doliczane jest do PIT, zaś przy samochodzie elektrycznym doliczenie jest zerowe - tłumaczy Oworuszko.

Jeżeli więc w perspektywie kilku najbliższych lat segment ten miałby stanowić chociaż 10 proc. pojazdów zakupywanych do flot, należałoby stworzyć zachętę wynikającą z ustawodawstwa. Przypominając, obecnie pojazdy alternatywne to 0,3 proc. wszystkich samochodów we flotach.

Sprawdź: TEST BMW i3 z baterią 94 Ah: cudak na kilowatogodziny

Ekspert LeasePlan zauważa jeszcze jeden istotny problem. Żeby hybryda opłacała się we flocie, po pierwsze musi mieć dobry zasięg, a w przypadku elektryka lub hybrydy plug-in - sporo punktów ładowania. Co więcej, musi być w miarę ustabilizowany koszt jej serwisu. Niestety, dotąd nikt nie zna takiego kosztu, bo na rynku flotowym nie ma hybryd i koło się zamyka. Kolejną niewiadomą jest wartość rezydualna pojazdu. Nie wiadomo ile będzie kosztował taki pojazd po załóżmy 3,4 latach czy np. 100 tys. km na liczniku. Za wcześnie by móc to sprawdzić.

– Dziś jeszcze brakuje chętnych, by podjąć ryzyko zakupu kilkuset samochodów hybrydowych, bez znajomości kosztów utrzymania i późniejszej odsprzedaży takiego samochodu – wskazuje Oworuszko. – Ponad to cały czas jest problem z ubezpieczeniem auta i procedowaniem ewentualnej szkody. Nie znamy bowiem czasu oczekiwania na części zamienne, podczas którego płacimy za auto zastępcze, etc. Mamy tu do czynienia z niepewnością co do wysokości kosztów i problemem w ich oszacowaniu - wyjaśnia ekspert.

Kiedy więc napędy alternatywne zaczną upowszechniać się w polskich flotach? Chyba jeszcze zbyt wcześnie na jednoznaczne stwierdzenie. Wiemy, że jest to oczekiwany trend rynkowy, któremu trzeba jednak trochę pomóc.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: