Jak działa SYSTEM viaAUTO, odpowiednik viaTOLL dla osobówek. Jak jeździć bezpiecznie i szybko po autostradzie

2012-05-31 14:00

Kierowcom wjeżdżającym na autostradę czy drogę ekspresową często wydaje się, że wreszcie mogą tu zaszaleć. To błąd. Drogi dwu-i trzypasmowe są faktycznie po to, żeby po nich mknąć, ale z głową. Ważne także by pamiętać o opłatach drogowych. Od 1 czerwca 2012 roku kierowcom samochodów osobowych ułatwiono płacenie za pokonywanie płatnych odcinków. Dzięki systemowi viaAUTO opłaty za przejazd pobierane są bezgotówkowo.

Jazda autostradą czy drogą szybkiego ruchu to komfort, pod warunkiem, że przestrzega się podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Dopuszczalna prędkość

Aby podróżować szybko, a przy tym nie narażać na stres siebie i innych uczestników ruchu, trzeba pamiętać o dopuszczalnej prędkości. Jadąc autostradą samochodem osobowym nie można przekraczać prędkości 140 km na godzinę. Kierowcy uczestniczący w ruchu nie powinni zachowywać się, jak podczas wyścigu. Zamiast gnać na łeb na szyję, lepiej zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół. Ważne jest też, aby nagłymi manewrami nie zaskakiwać innych kierowców. Na autostradzie wszyscy uczestnicy powinni być przewidujący, uważni i skupieni nie tylko na sobie. Wtedy bezpieczeństwo ruchu jest bardzo wysokie, mimo że wszystko dzieje się tu szybciej niż gdzie indziej.

Zasady bezpieczeństwa

Zakaz postoju i zatrzymywania się. Na autostradzie oraz drodze szybkiego ruchu obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Można to zrobić jedynie na Miejscu Obsługi Podróżnych i parkingach, usytuowanych za Placami Poboru Opłat.

Zakaz zawracania. Po wjechaniu na autostradę nie wolno zawracać, zakazane jest również cofanie pojazdu. Zaleca się częste obserwowanie lusterek wstecznych.

Zachowanie odpowiedniej odległości. Równie ważne jest zachowywanie bezpiecznej odległości między pojazdami. "Siadanie na zderzaku" na autostradzie może skończyć się wypadkiem. Ważne, aby nie zasłaniać widoku korzystającym z autostrady motocyklistom i w razie zagrożenia dać im szansę na stosowną reakcję. Kierowcy samochodów stojący w korku powinni zostawiać motocyklistom miejsce między pasami. Dzięki temu korek szybciej się rozładuje. Na autostradzie podczas wyprzedzania powstają podmuchy i turbulencje powietrza. Zachowanie odpowiedniej odległości wyeliminuje też ryzyko utraty kontroli nad pojazdem.

Płynna jazda. Jechać należy płynnie, z w miarę jednakową prędkością. Gwałtowne przyspieszanie lub zwalnianie może zakłócić równowagę, która jest gwarancją bezpieczeństwa.

2 godziny jazdy, 20 minut przerwy

Nawet najbardziej zaawansowana technika nie uchroni przed wypadkiem, jeżeli będziemy jechać zbyt szybko, a pojazd będziemy prowadzić zmęczeni, senni lub rozdrażnieni. Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii testy udowodniły, że kierowanie pojazdem w stanie zmęczenia może być równie niebezpieczne, jak jazda po alkoholu. Dlatego "za kółkiem" należy być wypoczętym, a podczas jazdy robić odpowiednio długie przerwy. Kampania edukacyjna ORLEN. Bezpieczne Drogi propagująca zasadę zatrzymywania się co dwie godziny i odpoczynku przez co najmniej 20 minut podczas podróży jest wciąż na czasie. Stacje ORLEN to dogodne miejsce na taką przerwę.

ViaTOLL dla samochodów osobowych

Jadąc odcinkiem autostrady A2 Konin-Stryków lub A4 Wrocław-Gliwice, trzeba też pamiętać o Miejscach Poboru Opłat. Przy bramce wjazdowej pobiera się bilet, a przy zjazdowej należy go oddać i zapłacić za przejechany odcinek gotówką lub kartą. Na szczęście już od 1 czerwca 2012 roku kierowcy samochodów osobowych mogą dobrowolnie dołączyć do systemu viaTOLL. Jest on znacznie wygodniejszy od manualnego systemu poboru opłat. Kierowca, który posiada urządzenie pokładowe viaAUTO, może płacić za przejazd bezgotówkowo, a także nie zatrzymując się w Miejscach Poboru Opłat. Stawki opłat wnoszonych ręcznie i za pośrednictwem systemu viaTOLL są takie same i wynoszą - dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej bądź równej 3,5 tony - 10 groszy za kilometr. W systemie elektronicznym opłaty za przejazd konkretnym odcinkiem autostrady naliczane są dzięki komunikacji między przekaźnikami a urządzeniem pokładowym zamontowanym w pojeździe. System viaTOLL nie wymaga gromadzenia rachunków za przejazd. Firmowe rozliczenia z pracownikami mogą więc zostać uproszczone.

Trzy rodzaje kont dla viaAUTO

Konto przedpłacone anonimowe. Działa na podobnej zasadzie jak telefon na kartę. Przed skorzystaniem z urządzenia viaAUTO trzeba naładować konto. Każdy przejazd sprawia, że z konta pobierana jest stosowna opłata. Co jakiś czas trzeba naładować konto w jednym z Miejsc Obsługi Klienta lub przelewem. Zaletą jest uproszczona procedura rejestracji - nie trzeba przedstawiać żadnych dokumentów.

Konto przedpłacone personalizowane. Zasady rozliczania są identyczne, jak w przypadku konta niespersonalizowanego, jednak użytkownicy, którzy zdecydowali się na podanie swoich danych i rejestrację mają m.in. możliwość korzystania z portalu self-care na stronie internetowej viaTOLL. pl. Mogą też śledzić historię transakcji, stan swojego konta oraz doładowywać je przez Internet.

Konto z odroczoną płatnością. To konto szczególnie atrakcyjne dla firm. Formalności przy rejestracji jest nieco więcej i należy wnieść kaucję np. gotówkową w wysokości minimum 195 zł. Zaletą tego konta jest możliwość jednorazowego zapłacenia za wszystkie przejazdy pod koniec okresu rozliczeniowego.

Uwaga! Urządzenie viaAUTO do końca sierpnia sprzedawane jest w cenie promocyjnej 70 zł, po tym okresie będzie dostępne za 135 zł. Nakleja się je na wewnętrzną górną część przedniej szyby. Skrzyneczka nie wymaga zasilania, a jej bateria ma żywotność do 7 lat. Urządzenie można przenosić pomiędzy samochodami o dopuszczalnej masie nie wyższej niż 3,5 t.

Krzysztof Wanatowicz, dyrektor Produktów Ubezpieczeniowych, Proama: OC komunikacyjne: konieczność i obowiązek

OC komunikacyjne jest obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, które musi nabyć praktycznie każdy posiadacz pojazdu mechanicznego. Jego celem jest ochrona kierowców przed finansowymi konsekwencjami uszkodzenia zdrowia lub mienia osób trzecich podczas kierowania pojazdem. Oznacza to, że jeżeli np. spowodujemy wypadek, w którym uszkodzimy inne auto lub potrącimy pieszego, skazując go na inwalidztwo, ubezpieczyciel, w ramach sumy gwarancyjnej, pokryje koszty naprawy tego auta lub będzie wypłacał poszkodowanemu rentę. Średnie odszkodowanie (w przypadku szkód w mieniu) w ramach OC to około 5 tys. zł, natomiast wartość szkody osobowej nierzadko sięga nawet setek tysięcy złotych. Tymczasem roczne ubezpieczenie OC, w przypadku samochodu osobowego, można nabyć już za 300 zł.

OC komunikacyjne jest regulowane ustawą, dlatego jego zakres ochrony w poszczególnych firmach jest identyczny. Oferty ubezpieczycieli różnią się za to między sobą ceną oraz dodatkami, jak np. assistance. Należy pamiętać, że posiadaczom pojazdu za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC grozi kara. Dla posiadacza auta osobowego wynosi ona maksymalnie 2-krotność minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie 3 tys. zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki