SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Nowe auto? Tylko na firmę! Polski rynek pod lupą

Nowe auto? Tylko na firmę! Polski rynek pod lupą

09.08.2017, godz. 14:58
salon sprzedaży
salon sprzedaży foto: Volkswagen

Zgodnie z raportem "Branża motoryzacyjna 2017/2018", liczba pierwszych rejestracji nowych aut osobowych przekroczyła w 2016 roku 416,1 tys. – to o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wynik ten odpowiadają w dużym stopniu nabywcy instytucjonalni. To dzięki nim na drogach królują hatchbacki oraz SUV-y.

Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016, średni wiek samochodu w Polsce to 13,6 roku. Egzemplarze mające mniej niż 4 lata stanowią 10,5 procent całości, natomiast samochody starsze – w wieku od 5 do 10 lat – już 20,9 procent. W przypadku egzemplarzy mających od 11 do 20 lat udział rośnie do 56 procent, a najstarsze auta – mające powyżej 20 lat – odnotowują udział na poziomie 12,6 procent. Takie wyniki nie nastrajają pozytywnie, bowiem nie tylko starsze auta nie spełniają norm czystości spalin, ale i nie są tak bezpieczne jak nowe auta. Nasz park samochodowy jest jednym z najstarszych w Europie.

Pisaliśmy o: Volkswagen Golf królem Europy

Liczby pokazują, że samochody nowe (do czterech lat) w 52 proc. należą do osób fizycznych, a w 48 proc. do osób prawnych (o 3,7 punktu proc. mniej niż 2015 roku). Starsze egzemplarze – mające od 5 do 10 lat – w 93 proc. przypadków należą do właścicieli indywidualnych (mniej o 0,7 punktu proc.), zaś w 6,5 proc. do firm. Trend ten utrzymuje się również w przypadku samochodów mających od 11 do 20 lat.

Cieszy fakt, że Polacy coraz bardziej przekonują się do ekologicznych rozwiązań. W 2010 roku sprzedano w Polsce 8 elektryków i 616 samochodów hybrydowych. W 2016 roku na drogi wyjechało już 561 pojazdów elektrycznych i nieco ponad 10 000 hybryd. Co roku wzrost sprzedaży wynosił ponad 100%!

Rekordy w firmach

W grupie samochodów osobowych liczba rejestracji na koniec 2016 roku wyniosła 416 123 i była o 17,2 proc. większa niż w poprzednim roku. Nabywcy instytucjonalni zwiększyli zakupy w stosunku do wcześniejszego roku o 21,8 proc. do 281,7 tys. samochodów. Zmniejszył się za to rynek wśród klientów indywidualnych. Kupili oni o 8,8% aut mniej niż w rok wcześniej. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku połowa samochodów wyjeżdżających z salonu należała do osób prywatnych, teraz to zalediwe 32,3%.

Zobacz też: Przegrzanie silnika - jak poradzić sobie w awaryjnej sytuacji?

Skąd taki wzrost firmowych zakupów? Przy wyborze atrakcyjnej oferty w leasingu otrzymujemy miesięczną ratę, która obejmuje cenę auta, jego serwis oraz ubezpieczenie. W praktyce płacimy tylko za paliwo i płyn do spryskiwaczy. Po trzech latach przesiadamy się do nowego samochodu.

Coraz więcej SUV-ów

Największą popularnością dalej cieszą się w Polsce kompaktowe hatchbacki. Utrzymują one prawie 30% rynku, przy liczbie rejestracji wynoszącej 123,6 tysiąca egzemplarzy. Tuż za nimi utrzymują się SUV-y, które znalazły 98,4 tysięcy rejestracji. Podium zamyka segment B, który zaliczył wzrost na poziomie 7,2%. Segment D - czyli limuzyny - odnotowały wyniki lepsze aż o 20%. Klienci interesują się nawet minivanami, a jedynym segmentem który zaliczył spadek okazał się ten z najmniejszymi, miejskimi pojazdami. Tych kupiono tylko 15 tysięcy sztuk.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: