SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Już 8 milionów samochodów Audi z napędem quattro

Już 8 milionów samochodów Audi z napędem quattro

20.01.2017, godz. 09:52
quattro
foto:

Niemiecka marka z czterema pierścieniami w logo świętuje szczególne wydarzenie. Audi wyprodukowało ośmiomilionowe auto z napędem na cztery koła quattro. Szczególnym jubileuszowym autem wyposażonym w quattro został model Q5 2.0 TFSI quattro.

Technika quattro zadebiutowała w roku 1980, a dziś jest dostępna w ponad 100 wersjach modelowych. Do wyposażenia seryjnego należy w modelach: Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 oraz we wszystkich modelach typu S i RS. We wszystkich pozostałych seriach modelowych quattro dostępne jest na życzenie. Co ciekawe, w Polsce aż 62 procent wszystkich sprzedanych w 2016 roku nowych samochodów Audi wyposażone było w napęd quattro.

Przeczytaj również: To już koniec quattro GmbH! Co dalej?

Audi oferuje różne wersje napędu na cztery koła quattro, ponieważ każda dopasowana do konkretnego modelu. W gamie samochodów kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, montowane jest na tylnej osi. W sportowych modelach R8 z silnikiem montowanym centralnie, sprzęgło wielopłytkowe umieszczone jest na osi przedniej. W zależności od bieżącej sytuacji drogowej, te aktywne systemy dystrybuują moment obrotowy zmiennie na obie osi.

Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy stosowany w wielu modelach Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, to czysto mechaniczna przekładnia planetarna. W standardowym trybie jazdy rozdziela ona moment obrotowy na oś przednią i tylną w stosunku 40:60.

Sportowy mechanizm różnicowy montowany na tylnej osi, dostępny jest dla niektórych wersji z najbardziej zaawansowanymi i największymi silnikami. Mechanizm ten aktywnie dystrybuuje moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami za pomocą dwóch zachodzących na siebie zespołów, z których każdy wyposażony został w elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W sytuacjach ekstremalnych, prawie cały moment obrotowy dociera do jednego koła – system wciska auto w zakręt, eliminując w ten sposób zjawisko podsterowności.

Sprawdź: TEST Audi Q7 e-tron: gigant w służbie ekologii

Napęd quattro ultra to sterowane sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu skrzyni biegów, rozdzielające moment obrotowy pomiędzy osie napędowe. Dodatkowo w dyferencjale tylnej osi umieszczono wysprzęglik. W sytuacji, w której napęd na cztery koła nie daje żadnych korzyści, sprzęgło i wysprzęglik zostają otwarte. Dzięki temu, elementy tylnego zespołu napędowego wytwarzające opory, zatrzymują się i nie generują strat energii i wpływają na podniesienie zużycia paliwa. Elektronika włącza napęd na cztery koła tylko przy utratach przyczepności.

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: