Kia logotyp

i

Autor: Kia Kia

Kia Motors winna naruszenia prawa konkurencji. Polski oddział wydał oświadczenie

2016-02-02 11:10

Kia Motors, czyli producent samochodów z Korei Południowej, został uznany winnym naruszenia prawa konkurencji. Tak uznał Sąd Najwyższy w Szwecji. Wszystko przez zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych aut marki Kia, które są niezgodne z prawem.

Koreański producent Kia Motors w odpowiedzi na wyrok szwedzkiego Sądu Gospodarczego z 2012 r., mówiący o naruszaniu prawa do konkurencji, złożył apelację i nie zgadzał się wyrokiem i karą w wysokości 5 milionów koron szwedzkich i pokrycia kosztów sądowych. Odwołanie skierowano do Sądu Najwyższego. Organ ten po rozpatrzeniu sprawy uznał 28 grudnia 2015 r., że Kia Motors stosuje niezgodne z prawem zapisy w książkach gwarancyjnych nowych samochodów Kia. Zapisy te wymuszają na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w ASO, co stanowi naruszenie prawa konkurencji. Kia Motors musi teraz zapłacić wcześniej zasądzoną karę, a także kolejne koszty procesowe.

Sprawdź: TEST Kia Cee'd 1.0 T-GDi 5D GT Line: piątkowa uczennica

Oświadczenie Kia Motors Polska w odniesieniu do tej sprawy wskazuje, że polscy klienci nie są zmuszani do korzystania z ASO w czasie trwania fabrycznej gwarancji:

"Wyrok Sądu Najwyższego w Szwecji nie ma żadnego zastosowania do obowiązującej na rynku polskim książki gwarancyjnej i nie dotyczy polskich klientów.

Książka gwarancyjna dla klientów z Polski jest przygotowana w oparciu o przepisy obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. W 2010 roku zapisy polskiej książki gwarancyjnej były dokładnie zweryfikowane przez UOKiK. W wyniku decyzji budzące wątpliwości urzędu zapisy zostały wówczas zmienione.

Koreański producent daje możliwość importerom dostosowywania zapisów książki gwarancyjnej dla potrzeb poszczególnych rynków. Tym samym polska książka gwarancyjna dostosowana jest do przepisów GVO i daje możliwość polskim klientom serwisowania i wykonywania napraw samochodów marki Kia w warsztatach dysponujących odpowiednim wyposażeniem i wiedzą. Dokładna definicja „Autoryzowanego Warsztatu Kia” zawarta jest na pierwszej stronie polskiej książki gwarancyjnej i brzmi: „Autoryzowany Warsztat Kia -  oznacza warsztat autoryzowany przez firmę Kia Motors do wykonania pełnego zakresu obsługi oraz napraw gwarancyjnych objętych niniejszą Książką Gwarancyjną. Warsztat dysponujący wymaganą wiedzą, wyposażeniem diagnostycznym z aktualnym oprogramowaniem, narzędziami, dokumentacją techniczną nazwany jest Warsztatem uprawnionym”.

Aktualne warunki gwarancji w postaci książki gwarancyjnej Kia są dostępne do wglądu dla wszystkich klientów na stronie polskiego importera w zakładce gwarancja http://www.kia.com/pl/specials/gwarancja/

Reasumując powyższe Kia Motors Polska nie ponosi  odpowiedzialności za zapisy książki gwarancyjnej na rynku szwedzkim i zapisy te, co jasno podkreślamy, nie dotyczą polskich klientów."

Prawo do okresowych przeglądów i napraw

Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce "GVO" oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki