SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Nowa akcyza na auta 2017. Jakie samochody warto kupić przed nowym rokiem, a z którymi lepiej poczekać

Nowa akcyza na auta 2017. Jakie samochody warto kupić przed nowym rokiem, a z którymi lepiej poczekać

08.11.2016, godz. 02:30
parking, nowe samochody
foto: SHUTTERSTOCK

Planowane wprowadzenie nowych stawek akcyzy okazuje się wyjątkowo elektryzującym tematem. Z jednej strony nowa akcyza zlikwiduje zjawisko zaniżania wartości pojazdu, z drugiej – zakup starszego auta może stać się nieopłacalny. Czy warto pospieszyć się z kupnem samochodu jeszcze przed nadejściem nowego roku, czy może jednak poczekać na wprowadzenie nowych przepisów?

Przypomnijmy: obecnie stawkę akcyzy (czyli opłatę za pierwszą rejestrację pojazdu w Polsce) oblicza się na podstawie wartości auta oraz pojemności. W przypadku samochodów z silnikami o pojemności mniejszej niż dwa litry, próg akcyzy jest do zaakceptowania i wynosi 3,1%. Jeśli mówimy o autach z większymi silnikami, tutaj akcyza podskakuje do 18,6% wartości pojazdu.

Taka różnica powodowała, że właściciele specjalnie zaniżali wartość zakupionego i sprowadzonego pojazdu. Importerzy z kolei narzekali, że podbija to ceny nowych aut do nieproporcjonalnie wysokich kwot, utrudniając sprzedaż. Rząd z kolei nie otrzymywał należnych wpływów do budżetu.

Zobacz też: Akcyza 2017. Ile zapłacisz za Passata, Astrę, Golfa, A4?

Dlatego też od nowego roku wprowadzone zostaną sztywne stawki, uzależnione nie od wartości auta, a od jego rocznika i wielkości jednostki napędowej - przewidziano 8 klas pojemności (tu sprawdzisz tabelę). Z kolei 4 kategorie wiekowe to nie przypadek i odzwierciedlają momenty wprowadzenia odpowiednich norm czystości spalin EURO.

.
Co warto, czego nie

Wielkość stawek jest dla wielu dyskusyjna. Po zmianach zyskają kupujący samochody nowe i kilkuletnie (mniej więcej do 6 lat), oszczędzą klienci wybierający samochody luksusowe i klasyczne, a stracą przede wszystkim szukający pojazdów w wieku około 10 lat (takie auta są poszukiwane najczęściej). Najwięcej zapłacimy wybierając samochody, które mają więcej niż 12 lat i zamontowano w nich duże silniki. Przy takich często koszty potrafią być większe niż jest warte samo auto!

Sprawdź: Nowa akcyza na samochody. Które auta zdrożeją?

Aby jasno pokazać na przykładzie cen, co warto, a czego nie, przyglądnęliśmy się używanym pojazdom za 20, 30 i 40 tysięcy złotych (w tych kategoriach cenowych najczęściej w Polsce poszukuje się auta używanego). Sprawdziliśmy więc, czy kupując młodsze (a co za tym idzie droższe) auto naprawdę zaoszczędzimy po nowym roku na akcyzie. Do naszych propozycji wybraliśmy konkretną kategorię akcyzy poniżej pojemności 2.0 litra, gdzie stawka wynosi 3,1%.

Przykład samochodów z jednostkami poniżej pojemności 2-litrów
.

Model Rocznik Średnia cena Akcyza obecnie Akcyza wg. nowych przepisów
Audi A4 2003 20 000 zł 620 zł 2481 zł
Suzuki Swift 2010 20 000 zł 620 zł 820 zł
VW Passat 2007 30 000 zł 930 zł 2067 zł
Ford Fiesta 2013 30 000 zł 930 zł
820 zł
BMW seria 5 E60 2008 40 000 zł 1240 zł 2067 zł
Peugeot 208
2016
40 000 zł 1240 zł 424 zł

.
Im droższe nowe, tym niższa akcyza

W przypadku pojazdów fabrycznie nowych, czym droższe będzie nowe auto, tym większe będą zyski dla nabywcy. Nową Dacię Lodgy, będącą jednym z najtańszych samochodów na rynku (37 700 zł) obejmuje stawka w wysokości 926 złotych. Styczniowa akcyza podniesie ten poziom do 1072 złotych. Za to już Skoda Octavia z najmniejszym silnikiem 1.0 TSI zamiast 74 890 zł (akcyza 1831 zł) będzie kosztować 73 159 zł (nowa akcyza: 424 złote).

Idąc o kilka motoryzacyjnych kroków wyżej, taki sportowy samochód jak Ford Mustang, który z silnikiem 5.0 V8 kosztuje w salonie obecnie 180 000 zł, po wprowadzeniu nowych przepisów może stanieć do około 162 tysięcy złotych. To oznacza, że osoby szykujące się aktualnie do zakupu droższego nowego auta, w myśl nowych przepisów nabędą go korzystniej po nowym roku.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: