Skoda 1000 MBX: to już pięćdziesiąt lat

2016-03-14 9:39

Skoda 1000 MBX De Luxe ma już pół wieku. Ten dwudrzwiowy model czeskiej marki został po raz pierwszy pokazany światu na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 roku. Przestronny 5-osobowy model z silnikiem z tyłu i napędem na tylną oś został wprowadzony do produkcji seryjnej w październiku tego samego roku, stając się jedną z najlepszych konstrukcji na rynku w klasie o pojemności jednego litra.

Kultowa Skoda 1000 MBX świętuje swoje pięćdziesiąte urodziny. To 2-drzwiowe wydanie produkowanej masowo 4-drzwiowej Skody 1000 MB, miało konstrukcją samonośną z silnikiem umieszczonym za napędzaną tylną osią. Specjalna karoseria z tylnymi słupkami efektownie pochylonymi odwrotnie do kierunku jazdy, miała płynne połączenie z panoramiczną tylną szybą z szybami drzwi pozbawionymi ramek. Szyby mogli opuścić nie tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, ale i pasażerowie siedzący z tyłu. Dzięki dużemu przeszkleniu karoseria dawała z boku wrażenie braku środkowych słupków. Chowały się one bowiem w drzwiach razem z zsuwającymi się bocznymi szybami.

Zobacz: Skoda Octavia RS 4x4: jeszcze więcej czeskich możliwości

Skoda 1000 MB i 2-drzwiowy wariant MBX swoimi silnikami i układami napędowymi wyznaczyły nowe standardy technologiczne. Skoda została pierwszym europejskim producentem odlewającym ciśnieniowo blok silnika z aluminium. W ten sam sposób tworzono także obudowy czterobiegowej przekładni. Jednostką napędową był 4-ocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 988 cm3, osiągający mocy 52 KM przy 5000 obr./min i 75 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Masa własna samochodu wynosiła 815 kg i miała ładowność 375 kg. Maksymalna prędkość z jaką można było pojechać wynosiła 127 km/h. Średnie zużycie paliwa było obliczone na 7,8–8 l/100 km. Model standardowo był wyposażany w dwa gaźniki Jikov.

Skoda 1000 MBX była budowała w zakładach zlokalizowanych w Mlada Boleslav, a jej montaż rozpoczął się w październiku 1966 roku i trwał 2 lata. Czasochłonny montaż opierał się w dużej mierze o pracę ręczną. Poza modelem z silnikiem 1.0 litra od 1967 r. wytwarzano mocniejszą odmianę 1100 MBX De Luxe (pojemność skokowa 1107 cm3), w której podwyższono moment obrotowy do 81,4 Nm. Modyfikacja objęła wydajniejszą pompę oleju i wydajniejsze chłodzenie. Do 1968 roku wyprodukowano 1403 sztuk modelu 1000 MBX, a do 1969 r. 1114 sztuk wersji 1100 MBX De Luxe. W sumie powstało 2517 samochodów obydwu wersji napędowych. Dla porównania 4-drzwiowy sedan 1000 MB powstał w ilości 443 156 egzemplarzy.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki