SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Skoda Tudor ma już 70 lat. Historia powojennej 1101

Skoda Tudor ma już 70 lat. Historia powojennej 1101

10.05.2016, godz. 14:04
Skoda Tudor
Skoda Tudor foto: Skoda

Skoda 1101 będąca samochodem osobowym produkowanym w paru odmianach nadwoziowych ma już 70 lat. Samochód powstawał w latach 1946-1952 w czechosłowackich zakładach Skoda położonych w Mladá Boleslav. Pierwsze egzemplarze z dwudrzwiowymi i zamkniętymi nadwoziami były powszechnie nazywane Tudorami (od "two door").

Trudna, wojenna sytuacja zagarniętej przez okupanta fabryki, przypieczętowana nalotem bombowym w ostatnich godzinach II wojny światowej, nie wróżyła najlepiej na przyszłość. Zakres prac i koszty powrotu zakładów w Mladá Boleslav na tory produkcji cywilnej nie wróżyły szybkiego renesansu. Zniszczone wojną fabryki, braki w wyposażeniu zakładów i braki kadrowe potrzebowały czasu na odrodzenie. Przetrwałe tu i ówdzie zapasy części pozwoliły na montaż, w prowizorycznych warunkach, krótkich serii tylko kilku przedwojennych modeli.

Zobacz też: Współczesna Skoda Octavia ma już 20 lat

Przejściowym rozwiązaniem została doraźna modernizacja najpopularniejszej konstrukcji w dotychczasowej historii wytwórni – modelu Popular. W wyniku tego planu powstała Skoda 1101, wprowadzona do sprzedaży w sezonie 1946 i stanowiła w kolejną ewolucję Populara z lat 1940-44. Zasadniczą zmianę w cechach konstrukcyjnych rodziny Popular wprowadzono jeszcze w trakcie sezonu 1939. Było nią zastąpienie skrzyni biegów, umieszczonej we wspólnej obudowie z przekładnią główną w zespole osi tylnej, skrzynią umieszczoną tuż za silnikiem. Ta modyfikacja wymusiła wydłużenie rozwidlenia przedniej części ramy, przechodzącej w swej dalszej części w centralną rurę nośną.

Tudora, czyli powojenną ewolucję Populara, opuszczającego bramy w międzyczasie znacjonalizowanej fabryki Mladá Boleslav, wyróżniał na pierwszy rzut oka nowy, trójkątny wlot powietrza z ośmioma poziomymi listwami i reflektory zintegrowane z nieco przemodelowanymi błotnikami przednimi. We wnętrzu pojazdu, największą innowacją okazała się całkowicie nowa tablica przyrządów z wygospodarowanym miejscem na odbiornik radiowy.

Zaledwie miesiąc po premierze Tudora z zamkniętym 2-drzwiowym nadwoziem podstawowym, zaczęto wprowadzać kolejne odmiany pochodne, zaczynając od wariantów użytkowych. Fabryka macierzysta dostarczała podwykonawcom kompletne podwozia wyposażone w przednie, stalowe części karoserii i pozbawione płyt podłogowych.

Przeczytaj: Skoda 1000 MBX: to już pięćdziesiąt lat

Pierwszą odmianą pochodną 1101 został zamknięty, użytkowy furgon, bez bocznego przeszklenia. Jego wzorzec ukończono w kwietniu 1946 roku, a produkcja ruszyła we Vrchlabí tuż po wakacjach tego samego roku. Najpopularniejsza odmianą auta z tej fabryki była "sanitarka" z osobliwie przetłoczoną wewnętrzną ścianką działową, ratującą cenne centymetry na nosze z pacjentem. W sumie powstało 4561 pojazdów tego typu. Do pozostałych wykonań nadwoziowych, już typowo osobowych 1101-ek zalicza się odmiana roadster (produkcja w latach 1948-51, Vrchlabí i Kvasiny), półkabriolet (1946-51, Mladá Boleslav) oraz czterodrzwiowy sedan (1948-51, Mladá Boleslav).

Paletę pojazdów o przeznaczeniu użytkowym uzupełniały zamknięte, dwumiejscowe furgony i przeszklone kombi STW z drugim rzędem siedzeń. Te ostatnie występowały równocześnie w odmianach z zewnętrznym oblachowaniem lub widocznym, drewnianym żebrowaniem, wypełnionym panelami wykonanymi ze sklejki lub płyt bakelitowych.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: