SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Tak zmieniły się normy bezpieczeństwa. Wszystko dzięki tym testom!

Tak zmieniły się normy bezpieczeństwa. Wszystko dzięki tym testom!

02.02.2017, godz. 15:24

Dwadzieścia lat temu pierwsze siedem samochodów z impetem wjechało w ścianę, by niezależna organizacja Euro NCAP mogła zbadać ich bezpieczeństwo. Dziś to ona dyktuje warunki producentom w zakresie ochrony kierowcy i pasażerów.

Czerwony Rover 100 był jednym z pierwszych samochodów poddanym testom w 1997 roku i - delikatnie mówiąc - nie przeszedł ich śpiewająco. W ówczesnej czterogwiazdkowej skali uzyskał tylko jedną z nich. Żółta, współczesna Honda Jazz z kolei bryluje w testach zderzeniowych. Japończyk za ochronę dorosłych pasażerów otrzymał aż 93 punkty na 100 możliwych. Ich zderzenie pokazuje jak duży postęp dokonał się w kwestii bezpieczeństwa podróżnych.

Zobacz też: Auta z lat 90-tych to śmiertelne pułapki

Nie byłoby to możliwe gdyby nie Euro NCAP. Niezależna na głosy producentów, surowa w rozbijaniu kolejnych aut. Zniszczono ponad 1800 egzemplarzy, co przekłada się na 630 modeli. Czy było warto? Cóż, organizacja szacuje, że uratowała w ciągu dwudziestu lat 78 tysięcy ludzkich istnień.

Co ciekawe, na początku istnienia Euro NCAP, producenci aut twierdzili, że niemożliwe jest uzyskanie maksymalnego wyniku czterech gwiazdek. Volvo z modelem S40 pokazało, że nie stanowi to dla Szwedów większego problemu. W 1999 roku rozciągnięto skalę do pięciu gwiazdek. Euro NCAP testuje obecnie dwie wersje pojazdów: z podstawowym wyposażeniem i z pełnym pakietem bezpieczeństwa. Wyniki podawane są oddzielnie.

Pisaliśmy o: Testy zderzeniowe mikrosamochodów są bezlitosne!

Ciągłe „kasowanie” aut przyczyniło się do stworzenia takich innowacji jak poduszki boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne, strefy zgniotu, sygnalizacja odpiętych pasów bezpieczeństwa czy specjalne ukształtowanie foteli (koniec z wysunięciem się z siedziska przy wypadku!). Zwrócono też uwagę na przechodniów. To dla ich bezpieczeństwa przeprojektowano maski i zamontowano pod nimi poduszki powietrzne.

Ostatnio rozbite przez Euro NCAP auta to Volvo S90/V90 oraz Ford Mustang. Sportowa legenda zaskoczyła nieco swoich fanów. O wynikach zderzenia pisaliśmy więcej tutaj.

Test Euro NCAP Rover 100

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: