SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Ten samochód zmienił rynek motoryzacyjny!

Ten samochód zmienił rynek motoryzacyjny!

06.02.2017, godz. 15:50
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai foto: SuperAuto24.pl

Jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych sprzedawano pod marką AMX Eagle samochód, który uchodzi za protoplastę segmentu crossoverów. Prawdziwy boom rozpoczął jednak pojazd z Japonii – Nissan Qashqai. Rynek zmienił się całkowicie, a klienci oszaleli na punkcie podwyższonego kompaktu.

Pierwsze egzemplarze Nissana Qashqaia pojawiły się w Europie w 2007 roku i były efektem pomysłu Carlosa Ghosna. To ten prezes koncernu po utworzeniu sojuszu Nissan-Renault w 1999 roku miał jasny plan na przyszłość. Konieczna była gruntowna zmiana. Almera – hatchback segmentu C – nie sprzedawał się wówczas zbyt  dobrze, a konkurencja oddalała się od niego z dnia na dzień. Podobnie było z większą Primerą.

Zobacz też: Nissan Navara w bojowym nastroju

Qashqai miał więc łączyć segmenty C i D, a finalny plan zakładał znacznie powiększenie pojazdu w stosunku do poprzedników. Wszystko po to, by mógł konkurować z Seatem Alteą czy Volkswagenem Golfem Plus. Tyle, że finalny produkt, owoc dziewięciu miesięcy pracy, po prostu nie imponował. Jak mówią przedstawiciele marki, konstrukcja "nie odzwierciedlała (...) podstawowych wartości marki, czyli innowacyjności i emocji, ani kierunku, jaki firma obrała, wprowadzając na rynek takie modele, jak 370Z, X‑Trail czy Micra trzeciej generacji".

Wtedy też pojawił się pomysł sprzedawania... mniejszego Murano. W 2002 roku klienci dalej uważali, że SUV-y były za duże i niepraktyczne w codziennym użytkowaniu, choć wielu konsumentów okazywało niemałe zainteresowanie tego typu pojazdami. Pozostało więc stworzenie ekonomicznego, mniejszego i praktyczniejszego SUV-a. Kluczem miało być hasło "więcej za mniej".

Pisaliśmy też: Nissan X-Trail z dieslem 2.0 dCi w polskim cenniku

Wersję koncepcyjną modelu zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Genewie, 2 marca 2004 roku. Nazwano ją Qashqai. Określenie to pochodzi od nazwy irańskiego plemienia i jest związane z rolą „miejskiego nomada”, jaką samochód miał pełnić na rynku. Pierwsze wrażenia były raczej sceptyczne. Media obawiały się, że Nissan nie znajdzie rynku zbytu dla swojej dziwnej hybrydy, łączącej cechy SUVa i hatchbacka. Warto pamiętać, że wtedy Honda ponosiła rynkowe porażki z bardzo podobnym samochodem o nazwie HR-V. No i nie zapominajmy o dziwnej nazwie Nissana!

Qashqai trafił do sprzedaży w lutym 2007 roku i od samego początku okazał się być... wielkim rynkowym przebojem! Do końca roku w Europie sprzedano go w liczbie ponad 100 000 egzemplarzy. Największym rynkiem była Wielka Brytania, w której nabywców znalazło 18 000 sztuk. Odświeżenie Qashqaia miało miejsce w 2010 roku, kiedy to sprzedano już 1,2 miliona egzemplarzy.

Czy wiesz... jaki samochód zmienił historię rajdów?

Być może za sukcesem Qashqaia stoi fakt, że zachowano uwielbianą przez kierowców wysoką pozycję za kierownicą, jednak wnętrze otulało pasażerów tak jak w typowych „osobówkach”.

Przyszedł jednak czas na kolejną generację hitu. Inżynierowie stanęli przed niemałym wyzwaniem. Jak poprawić auto i jednocześnie go nie zepsuć? Światowy debiut modelu Qashqai drugiej generacji miał miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w 2014 roku. Był on niemal 5 cm dłuższy, oraz niższy i szerszy od swojego poprzednika. Zachował jednak charakterystyczne cechy, które zapewniły mu sukces.

Obecnie Qashqai ma aż 21 bezpośrednich konkurentów. Niemal każdy producent stara się rzucic wyzwanie Nissanowi. Do końca 2016 roku, w samej tylko Europie, sprzedano 2,3 miliona egzemplarzy „Kaszkajów”. To najpopularniejszy samochód Nissana na Starym  Kontynencie.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: