SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Toyota Corolla – bestseller wszechczasów kończy 50 lat

Toyota Corolla – bestseller wszechczasów kończy 50 lat

06.02.2016, godz. 12:25
Toyora Corolla 1 generacja 1966-1970
Toyora Corolla 1 generacja 1966-1970 foto: toyota

Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się samochodem wszechczasów od 1974 roku. Auto debiutujące w 1966 roku, w bieżącym 2016 r. obchodzi pięćdziesięciolecie. W ciągu pięciu dekad pojawiło się 11 generacji, a łączna sprzedaż modelu przekroczyła 40 milionów samochodów. W 2015 roku sprzedaż japońskiego kompaktu wyniosła ponad 1,3 mln egzemplarzy, po raz kolejny zajmując niezagrożone pierwsze miejsce.

W połowie lat 60-tych gdy Japonia bardzo szybko się rozwijała, na obrzeżach metropolii powstawały przedmieścia połączone z centrami miast dobrymi drogami. Toyota podjęła decyzję o budowie wygodnego auta rodzinnego w najlepszym momencie. Samochód miał wypełnić lukę między Toyotą Publicą z silnikiem o pojemności 0.8 litra a Coroną z jednostką 1.5.

Zobacz: TEST Toyota Corolla 1.6 Valvematic: skromna, nudna i pożądana

Tuż przed debiutem modelu w październiku 1966 roku Toyota zapowiedziała, że miesięczna produkcja modelu będzie wynosiła 30 tys. egzemplarzy. Był to szok dla komentatorów. Media żywo komentowały śmiałe plany producenta – w tamtych czasach całkowita miesięczna produkcja wszystkich modeli Toyoty zamykała się liczbą 50 tys. aut.

Samochód od początku miał się stać modelem globalnym, dlatego firma włożyła wiele wysiłku, żeby wybrać nazwę, która spodoba się klientom na całym świecie. Dział planowania produktów długo debatował, wertując angielskie, włoskie i francuskie słowniki, a także stary japoński zbiór poezji "Dziesięć tysięcy liści". Efektem tych poszukiwań została nazwa Corolla, która wywodzi się z łacińskiego wyrażenia "korona kwiatów". Tak się złożyło, że nazwa przyszłego bestsellera wpisała się w niepisaną, nieoficjalną zasadę nazywania modeli Toyoty na literę C. Luksusowy Crown i średniej wielkości Corona były już na rynku, natomiast później miały dołączyć jeszcze Celica, Carina, Corsa, Camry i Cressida.

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: