Toyota RAV4 Hybrid E-Four

i

Autor: Toyota Toyota RAV4 Hybrid E-Four

Toyoty będą się porozumiewać – same unikną wypadku

2018-04-18 12:11

Toyota Motor Corporation rozpocznie w 2021 roku w USA sprzedaż samochodów zdolnych do automatycznej wymiany informacji między sobą oraz z urządzeniami infrastruktury drogowej. Nowa technologia ma skutecznie zapobiegać wypadkom.

Toyota dąży do tego, żeby samochody porozumiewały się między sobą oraz z otoczeniem by zapewnić bezpieczeństwo kierowcom, pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu. Od 2021 roku japoński koncern rozpocznie stopniowe wprowadzanie do kolejnych modeli z gamy Toyoty i Lexusa w Stanach Zjednoczonych systemu Dedicated Short-Range Communications (DSRC). Do 2025 r. rozwiązanie to będzie dostępne dla większości modeli obu marek.

Bezpieczeństwo w chmurze

System DSRC wykorzystuje technologię łączenia pojazdów w chmurze oraz zautomatyzowanego prowadzenia. Umożliwia automatyczną wymianę danych między samochodami (V2V – Vehicle to Vehicle) oraz między samochodami a infrastrukturą drogową (V2I – Vehicle to Infrastructure). DSRC stanowi platformę wymiany danych o położeniu, prędkości i przyspieszeniu wiele razy na sekundę. Dane te będą wykorzystywane na bieżąco przez inne pojazdy oraz urządzenia infrastruktury drogowej podłączone do systemu DSRC, aby pomóc w zapobieganiu kolizjom. Dzięki temu na przykład samochód będzie wiedział o zbliżającym się innym pojeździe, zanim kierowca będzie miał szansę go zobaczyć, zapobiegając tym samym kolizji za pośrednictwem automatycznego hamowania awaryjnego.

Tania i dostępna technologia

DSRC korzysta z 7 kanałów w zakresie 5.9 GHz, które zostały przeznaczone w USA na Inteligentny System Transportu (ITS). Jest to o tyle ważne dla użytkowników, że DSRC nie wymaga połączenia w sieci komórkowej, co wyklucza opłaty za korzystanie z sieci przesyłowej. DSRC jest oparty na standardach przemysłowych, dzięki czemu samochody Toyoty będą należały do wspólnej sieci z pojazdami innych producentów.

Zobacz: Toyota Safety Sense – jak działa w Toyocie RAV4 Hybrid

Komunikacja V2V i V2I będzie stanowić źródło cennych informacji dla kierowców, m.in. o potencjalnych zagrożeniach, pojazdach jadących bardzo wolno bądź zatrzymanych na drodze, a także o sygnalizacji świetlnej, znakach drogowych oraz warunkach na drodze. Technologia ta była kompleksowo testowana w ramach międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw i władz publicznych i już została zainstalowana na niektórych obszarach USA.

"Dzięki temu, że inteligentne systemy w samochodach szeroko i efektywnie ze sobą współpracują za pośrednictwem DSRC, będziemy pomagać kierowcom w wyeliminowaniu groźnych wypadków, poprawie płynności ruchu i zmniejszeniu tłoku na drogach" – powiedział Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America. – "Trzy lata temu zobowiązaliśmy się, że do 2017 roku wyposażymy niemal wszystkie nowe samochody w system automatycznego hamowania awaryjnego AEB. Dziś 92% nowych samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych ma pakiet Toyota Safety Sense lub Lexus Safety System + z AEB w standardzie. Udało nam się to osiągnąć na kilka lat przed 2022 rokiem, na kiedy przemysł motoryzacyjny wyznaczył sobie termin popularyzacji AEB. Na tej samej zasadzie, uważamy, że szerokie zastosowanie systemu DSRC przez wszystkich producentów nie tylko pomoże kierowcom w bezpieczniejszej jeździe, ale pozwoli położyć fundamenty pod przyszłe systemy autonomicznej jazdy oraz automatycznej wymiany informacji między samochodami w chmurze".

Japonia była pierwsza

Ameryka nie będzie pierwszym miejscem, w którym zacznie działać DSRC. W 2015 roku w Japonii Toyota jako pierwszy producent na świecie rozpoczęła sprzedaż samochodów wyposażonych w system DSRC, występujący tam pod nazwą ITS Connect. Samochody zostały wyposażone w urządzenia, które współpracują z podobnymi nadajnikami w innych samochodach oraz z systemem sygnalizacji świetlnej. W marcu 2018 roku po drogach Japonii poruszało się już ponad 100 tys. samochodów Toyoty i Lexusa wyposażonych w ITS Connect.

Integracja technologii zwiększy skuteczność

W przyszłości technologie oparte na wymianie danych takie jak DSRC mogą przynieść jeszcze więcej korzyści kierowcom i producentom samochodów dzięki wyposażeniu samochodów w kolejne czujniki, radary i kamery. Współpraca technologii wymiany danych oraz systemów bezpieczeństwa czynnego, takich jak Toyota Safety Sense, zwiększy skuteczność i niezawodność systemów zautomatyzowanej jazdy.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki