SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto moto news Volkswagen łamie przepisy, płacą kraje członkowskie UE

Volkswagen łamie przepisy, płacą kraje członkowskie UE

08.12.2016, godz. 15:52
Volkswagen się zmienia. Poznaj strategię na najbliższe lata
Volkswagen foto: zdjęcia własne

Komisja Europejska rozpoczyna walkę z Dieselgate od... oskarżenia siedmiu krajów członkowskich o łamanie prawa. Organ wskazuje na brak sankcji finansowych i prawnych w stosunku do Volkswagena w związku z fałszywymi wartościami emisji tlenków azotu do atmosfery.

Przypomnijmy: Volkswagen został przyłapany rok temu na instalowaniu oprogramowania, które umożliwiało osiągnięcie znacznie niższych wartości emisji szkodliwych cząstek podczas testów niż miało to miejsce w rzeczywistym użytkowaniu. W Stanach Zjednoczonych naraził się na olbrzymie kary oraz obowiązek odkupu wadliwych aut. W Europie sytuacja wyglądała zgoła inaczej.

Zobacz też: Europa zatruta przez diesle. Winni wszyscy producenci!

Komisja Europejska wskazała na brak działań prawnych, które mogłyby odstraszyć producentów od kolejnych takich pomysłów. I od razu zaczęła wysuwać oskarżenia. Na liście znalazła się Wielka Brytania, obok Niemiec, Luksemburgu, Hiszpanii (nie karały VW) oraz Grecji, Czech, Litwy (nie wprowadziły odpowiednich przepisów).

Urządzenia „zmniejszające skuteczność testów” są zakazane, chociaż znane są przypadki, gdy ich montaż jest wymagany dla ochrony jednostki napędowej, co powoduje całkiem sporą lukę w prawie. Wykorzystał to jeden z francuskich producentów. Co więcej, jeśli auto dostało homologację na jeden rynek państwa członkowskiego UE, może być sprzedawany bez przeszkód w innych krajach należących do Wspólnoty.

Na chwilę obecną kraje mają dwa miesiące na ustosunkowanie się do oskarżeń, ale sprawa może znaleźć swój finał przed Trybunałem Sprawiedliwości, co skończy się karami finansowymi. Znając rozmiar sprawy, zapewne całkiem sporymi.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: