SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Audi RS5 TDI Concept: Niemcy testują bardzo mocnego diesla - ZDJĘCIA

Audi RS5 TDI Concept: Niemcy testują bardzo mocnego diesla - ZDJĘCIA

24.06.2014, godz. 10:40
Audi RS5 TDI Concept
foto: Audi

Audi ma ochotę na wprowadzenie do portfolio serii aut ze znaczkiem RS, z bardzo mocnymi dieslami pod maską. Właśnie mamy okazję poznać model RS5 TDI Concept, który do napędu wykorzystuje silnik V6 3.0 TDI biturbo, wyposażony dodatkowo w elektryczną turbosprężarkę.

Najnowszym osiągnięciem Audi jest wprowadzenie do silnika wysokoprężnego elektrycznej turbosprężarki. Ppoprawia ona nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie też wpływa na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48 voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie.

Silnik V6 Biturbo w Audi RS5 TDI Concept generuje moc 385 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm, dostępny w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. Maksymalna liczba obrotów wynosi 5500 obr./min. Dodatkowa elektryczna turbosprężarka zapewnia potężny moment obrotowy przydatny podczas startu. Innowacją techniczną tego rozwiązania jest to, że silnik elektryczny zastępuje tu koło turbiny, rozpędzając koło kompresora do ponad 70 tys. obr./min. w zaledwie kilka setnych sekundy. Turbosprężarki wytwarzają względne ciśnienie doładowania do 2,4 bara. Dzięki temu, Audi RS5 TDI Concept na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje jedynie czterech sekund. 200 km/h osiąga w mniej niż 16 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Pojazd zużywa przy tym jedynie niecałe 5,3 litra oleju napędowego na 100 km (poniżej 140 g CO2 na km).

Zobacz też: Jerzy Dudek szuka najlepszego warsztatu w Polsce! [WIDEO]

Energia do napędzania elektrycznej turbosprężarki pochodzi głównie z rekuperacji. Dla przeniesienia energii Audi RS5 TDI Concept wykorzystuje osobną 48 voltową sieć pokładową, połączoną za pomocą przetwornicy prądu stałego z konwencjonalną siecią 12 voltową. Za jej magazynowanie odpowiada kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Zaleta sieci 48 voltowych polega na tym, że umożliwiają one przenoszenie większych ilości energii. Rozwiązanie to jest kolejnym ważnym kamieniem milowym strategii elektryfikacji napędu realizowanej przez Audi.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: