Debiut nowego Audi A5 Coupe i Audi S5 Coupe: sportowa elegancja i nowoczesność

2016-06-03 21:20

Po 9 latach sprzedaży gorąco przyjętego na światowych rynkach Audi A5 Coupe, przyszedł czas na następcę. Cztery pierścienie w dniu 2 czerwca zorganizowały w centrali firmy w Ingolstadt premierę nowej generacji tego modelu. Audi A5 Coupe zostało wyostrzone z wyglądu oraz otrzymało zaawansowaną technikę we wszystkich obszarach.

Nowe Audi A5 Coupe to podobnie jak model A4 stylistyczna ewolucja i technologiczna rewolucja. Auto zachowuje sportowo-elegancki charakter marki z Ingolstadt, czego najlepszym przykładem jest podobna linia nadwozia, którą prezentował poprzednik, ale cechująca się mocniejszymi wytłoczeniami i zaostrzonym designem detali. Nadwozie ma doskonale wyważone proporcje - nie da się przegapić długiej maski, nisko poprowadzonej linii dachu, dużego rozstawu osi i krótkich zwisów. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystyczną krawędzią. Wyraźnie zmodernizowano osłonę chłodnicy Singleframe, która jest bardziej płaska i szersza niż u poprzednika. Diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory LED-owe lub diodowe typu Matrix z przodu, mają całkiem odmienny kształt nawet względem Audi A4. Waga samochodu została zredukowana o 60 kg. Współczynnik oporu powietrza cw = 0,25.
.

Układ napędowy

Na początek, nowe Audi A5 Coupe będzie wyposażane w jeden z pięciu silników, wśród których znajdują się dwie jednostki TFSI i trzy jednostki TDI (jeden 2.0 TDI i dwa 3.0 V6 TDI). Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 150 KM do 286 KM. W porównaniu do modelu poprzedniego, moc zwiększyła się nawet o 17 procent, a spalanie spadło nawet o 22 procent. Audi S5 Coupe otrzymało silnik 3.0 V6 TFSI. Ten sześciocylindrowy turbodoładowany motor generuje 354 KM, czyli o 15 KM więcej niż wcześniejsza wersja modelu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,7 s.

Przeczytaj: TEST Audi A4 B9 Limousine 2.0 TDI: to nie lifting, to rewolucja

Do każdego silnika nowego Audi A5 Coupe dopasowano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Manualna skrzynia biegów i siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic występuje w połączeniu z silnikami czterocylindrowymi oraz z jednostką 3.0 TDI o mocy 218 KM (zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła quattro). 8-biegowa automatyczna przekładnia tiptronic zarezerwowana jest dla topowej wersji silnika wysokoprężnego o mocy 286 KM oraz dla silnika 3.0 TFSI w modelu S5 Coupe. Jednostki te łączone są seryjnie z napędem quattro. Na życzenie, Audi dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, zapewniający jeszcze większą dynamikę i precyzję prowadzenia. Co ciekawe po raz pierwszy można wybrać nowy, stały napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Montowany jest w połączeniu z czterocylindrową jednostką TFSI i z silnikami TDI z manualną skrzynią biegów.

Układe regulacji tłumienia amortyzatorów zintegrowany z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select to oferowana opcja. Nowym rozwiązaniem jest elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego. Jego efektywne działanie zależy od prędkości w danej chwili i zapewnia precyzyjną odpowiedź zwrotną. Opcjonalnie na pokładzie Audi A5 znaleźć się może też dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości kąta skrętu.
.

Nowoczesne wnętrze

Zwiększone wymiary auta i wydłużony rozstaw osi przekładają się na wielkość wnętrza. Pozioma architektura tablicy rozdzielczej i długie, poziome pasmo nawiewów, dają poczucie dużej przestrzeni. Wygoda podczas jazdy jest wysoka, podobnie jak komfort akustyczny prawie taki, jak w modelach klasy wyższej. Bagażnik ma pojemność 465 litrów (+10 l względem poprzednika). Tylne siedzenie może być dzielone w stosunku 40:20:40, a dzięki dźwigni w bagażniku można je łatwo składać i rozkładać. W opcji jest układ sterowania gestami, umożliwiający otwieranie pokrywy bagażnika ruchem stopy.

Sprawdź: TEST Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro: drogowy myśliwiec

Opcjonalnie A5 Coupe może być wyposażone w Audi virtual cockpit z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczością 1440 na 540 pixeli. W połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus z monitorem o przekątnej 8,3 cala umieszczonym na konsoli środkowej, tworzy on centralną jednostkę informacyjną. Sercem terminala MMI jest okrągły regulator obrotowo-przyciskowy. Na jego powierzchni umieszczono dotykowy touchpad. Pole to służy do wprowadzania znaków, a także przetwarza złożone ruchy palców – kierowca może w ten sposób powiększać i pomniejszać mapy. Cała logika obsługi MMI przypomina logikę obsługi współczesnego smartfona, umożliwiając m.in. inteligentne wyszukiwanie dowolnych fraz tekstu. Jest też system sterowania naturalnym głosem.

Inteligentne połączenie różnych rozwiązań technicznych wpływa na bezpieczeństwo, komfort jazdy i wydajność auta. Szeroki wybór innowacyjnych systemów wsparcia kierowcy ustanawia nowe standardy w tym segmencie pojazdów. W porównaniu do modelu poprzedniego, prawie wszystkie systemy wpływające na bezpieczeństwo czynne i bierne stworzono od nowa lub znacznie je zmodernizowano.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki