Saab 9-3

i

Autor: archiwum se.pl Saab 9-3

Kłopotów Saaba ciąg dalszy

2011-05-17 8:30

Pasmo niepowodzeń finansowych szwedzkiego Saaba zdaje się nie mieć końca. Z zapowiadanego porozumienia z chińskim producentem aut Hawtai Motor Group nic nie będzie, gdyż ten nie dostał koniecznych zezwoleń na zakup 30 proc. akcji holenderskiego Spykera – do którego należy Saab, a których to zezwoleń wymagał rząd Chin. Pomóc chce jednak inna chińska firma – Pang Da Automobile Trade.

Kłopoty Saaba zaczęły się kilka tygodni temu z powodu wyczerpania się części potrzebnych do produkcji aut, a na dostawy nowych partii części zwyczajnie zabrakło już pieniędzy. W beznadziejnej dla funkcjonowania producenta aut sytuacji pomocni chcieli być Chińczycy.

Przeczytaj koniecznie: Saab uratowany przez Chińczyków

Koncern Hawtai Motor Group zainwestować miał w szwedzką markę 150 mln EUR. Z tej pożyczki 120 mln EUR miało zostać przeznaczone na spłatę zobowiązań Spyker Cars NV, zaś za pozostałe 30 mln EUR chiński Hawtai nabyć miał 29,9 proc. udziałów w marce Saab. Holenderska firma Spyker poinformowała w oświadczeniu, że strony były zmuszone rozwiązać umowę, ponieważ Hawtai nie było w stanie uzyskać wszystkich koniecznych zezwoleń wymaganych przez chiński rząd.

Patrz także: Saab 9-3 SportWagon: Pierwszy Saab z silnikiem elektrycznym

Okazuje się jednak, że pojawiło się jednak inne światełko w tunelu. Saabowi chce bowiem pomóc Pang Da Automobile Trade - chiński dealer samochodów. Pang Da postanowił wykupić 24 proc. holdingu Spykera za 65 mln euro. Pang Da już wpłacił 30 mln euro za auta Saaba przeznaczone do dystrybucji w Chinach pod koniec tego roku.

>>> Saab 9-3 2004 r. – cena od 22 tys. zł

Zdaniem Victora Mullera, szefa Spykera porozumienie z Pangda jest nawet lepsze od poprzedniego, gdyż Pangda nie potrzebuje zgody na zakup aut czy nawet marki, gdyż handlem autami ten koncern się zajmuje. Według komunikatu, jaki wydał w tej sprawie Spyker – powodzenie umowy z Pangda nadal jednak zależy od aprobaty ze strony “pewnych chińskich agencji rządowych”, Europejskiego Banku Inwestycyjnego który finansował przejęcie Saaba oraz akceptacji ze strony byłego właściciela Saaba, czyli koncernu General Motors, a także od szwedzkiego urzędu ds. zadłużenia, SNDO.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki