Lancia Ypsilon i konkurenci. Luksusowe „maluchy”

2011-08-18 16:00

Nowa Lancia Ypsilon, która zadebiutowała na rynku wiosną 2011 roku, to autko z ambicjami. Ypsilon chce bowiem powalczyć o rynek małych, ale luksusowych aut, jakie często wybierają zamożne panie z dużych miast. Aby uzyskać a nawet odzyskać prestiżową pozycję w klasie luksusowych aut małych, musi zmierzyć się z poważnymi rywalami, jak m.in. Mini One Clubman czy nowy Citroen C3 w lepiej wyposażonej wersji. Ceny tych aut zaczynają się od ok. 58-59 tys. zł za Citoena czy Lancie, aż po niemałą kwotę 79 700 zł, za Mini Clubmana.

Lancia Ypsilon to nowy ekstrawagancki, pięciodrzwiowy hatchback, którego sprzedaż rozpoczęła się wiosną 2011 roku. Produkcja tego auta umieszczona została w Polsce w zakładzie Fiat Auto Poland w Tychach. Uroda to jak wiadomo rzecz dyskusyjna. Jednym osobom nowa Lancia Ypsilon będzie się więc bardzo podobała, a inne powiedzą wręcz, że jest brzydka. Jednego za to natomiast na pewno nie można jej odmówić. To auto zwraca uwagę na ulicy i wiele osób obejrzy się za przejeżdżającym Ypsilonem, który jakby mówił: „patrzcie na mnie”.

Przeczytaj koniecznie: Nowa Lancia Ypsilon już sprzedaży. Cena od 44,9 tys. zł

Ciekawego porównania trzech prestiżowych maluchów dokonał tygodnik „Auto Świat”. Zdaniem dziennikarzy „AŚ”, stylistyka wnętrza Lanci Ypsilon nie grzeszy urodą, choć jest oryginalna. Z krytyką spotkało się także wąskie i wysokie wnętrze oraz zbyt krótkie siedzisko fotela kierowcy. Jako niewygodną określono także tylną kanapę Ypsilona, która jest zbyt mała i ma za pionowo ustawione oparcie, co sprawia, że wyższe osoby dotykać mogą sufitu auta.

Patrz także:  Citroen C3 1.4 hatchback, model 2011 - dane techniczne, spalanie, cena

Pod maską prezentowanej w teście Lanci Ypsilon, zastosowano nowy dwucylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 0,875 litra i mocy 85KM, znany już z Fiata 500. Wspomniana moc wystarcza w mieście, choć od 0 do 100km/h Ypsilon osiąga w 12,9 sekundy, co nie jest najlepszym wynikiem. Plusami auta są natomiast lekko działające wspomaganie kierownicy, dzięki trybowi „City”, system pomagający wpasować się w lukę parkingową oraz przycisk „Eco”, sprawiający, że dzięki systemowi start-stop jazda autem po mieście stanie się bardziej ekonomiczna.

>>> Lancia Ypsilon 2006 r. – cena od 17 tys. zł

Citroen C3 według opinii testerów „AŚ” sprawia wrażenie, jakby był większym autem niż jest, mimo, że z przodu auta jego pasażerowie wcale nie mają więcej miejsca niż w Lancii. Wnętrze auta oceniono jako mniej stylowe niż wnętrze nowego Ypsilona, co nie znaczy, że nieciekawe. Wręcz przeciwnie, wielu osobom wnętrze C3 spodoba się. Podobnie jak wygląd auta, którego linia nawiązuje do legendarnego modelu 2CV. Zawieszenie Citroena C3 jest miękkie o komfortowe, jak to bywało dawniej we francuskich autach. Problemy mogą wystąpić za tona krótkich nierównościach, z czym C3 słabo sobie radzi.

>>> Citroen C3 2007 r. – cena od 18 tys. zł

Z Mini sprawa ma się nieco inaczej. W testowanej przez „AŚ” wersji Mini One Clubman, auto dysponuje turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra i mocy 98KM. Jednak cena tego auta jest już dużo wyższa niż prezentowanych konkurentów i wynosi 79 700 zł W przeciwieństwie do Ctitroena, zawieszenie Mini jest twarde i czuć na kierownicy każdy ruch przednich kół. Ma to jednak taką zaletę, że można się nim według porównania „AŚ” bawić na drodze, zaś jazda po łukach jest przyjemnością.

>>> Mini One Clubman 2008 r. - cena od 77, 5 tys. zł

Porównanie „Auto Świata” wygra Citroen C3, pokonując Lancię Ypsilon oraz Mini Clubmana, który zajął ostatnie, trzecie miejsce. Citroen według testerów, mimo najmniej ciekawego designu z prezentowanej trójki, okazuje się najbardziej praktycznym autkiem. Ma dynamiczny silnik oraz zapewnia wysoki komfort podróżowania. Lancia Ypsilon, zdobywczyni drugiego miejsca zebrała dobre opinie, za efektowne nadwozie, dobry komfort resorowania oraz elastyczny motor. Skrytykowano natomiast jej wnętrze, jako zdaniem ekspertów „AŚ” mało dopracowane.  Mini One Clubman, to auto bardzo nietypowe i pod tym względem trudno je pokonać (Clubman ma nadwozie typu 3, a nawet 4-drzwiowe kombi). Jednak cena auta na tel konkurencji wydaje się absurdalnie wysoka i choćby z tego względu, Mini musiało uznać tutaj wyższość małych autek: francuskiego i włoskiego.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki