Lexus LS piątej generacji: wyrafinowany flagowiec

2017-09-29 15:29

Lexus prezentując w 1989 roku swój pierwszy model, którym był LS, zdobył szturmem pozycję marki będącej synonimem luksusu i najwyższej jakości. W ciągu ponad 20 lat te zalety przestały wystarczać klientom, dlatego dziś piąta generacja tego pojazdu, oprócz oferowanego komfortu, niezawodności i bardzo dobrych osiągów, jest dodatkowo jeżdżącym dziełem sztuki.

Pracując nad koncepcją wyglądu nowej flagowej limuzyny Lexusa, główny designer Koichi Suga narysował na karteczkach post-it setki szkiców bryły nadwozia. Z tych graficznych rozmyślań wyłoniła się spłaszczona, dynamiczna sylwetka auta zupełnie niepodobnego do klasycznego, trójbryłowego sedana, a przypominającego raczej zwinne coupe. – Szkicując nowego Lexusa LS, doszedłem do opływowej sylwetki z dużymi kołami – mówi Koichi Suga – Chcieliśmy zaprojektować "płynące" słupki, nie rezygnując z tej idei. Aby to osiągnąć, odsunęliśmy tylne słupki od krawędzi drzwi, dodając okienka – opowiada designer.

Przeczytaj: TEST Lexus LC500 5.0 V8 477 KM: miks doznań

Projektantom nowego LS-a udało się zachować doskonałą harmonię części kabinowej i reszty nadwozia, podobnie jak w sportowym Lexusie LC. Auto w stosunku do poprzednika jest dłuższe, szersze i niższe. Przód zdominował grill o charakterystycznym kształcie klepsydry. W projekcie ponadto nie brakuje niesamowitego projektu potrójnych reflektorów LED, dynamicznych przetłoczeń na karoserii oraz nowatorskich tylnych lamp zespolonych. W usportowionej wersji F-SPORT charakterystyczna jest m.in. kratka grilla tworząca wyjątkowy deseń. Duże obręcze kół liczące 19 i 20 cali to zupełnie nowe, atrakcyjne projekty.


Wnętrze Lexusa LS piątej generacji jest przepojone duchem tradycyjnej japońskiej gościnności - omotenashi. Cały projekt koncentruje się wokół foteli, które nie ustępują komfortem najwygodniejszym fotelom, jakie każdy chciałby mieć w domu. Falujące linie tablicy rozdzielczej inspirowane są bambusową mątewką, używaną w japońskiej ceremonii parzenia herbaty. Do japońskiej tradycji nawiązuje również oświetlenie wnętrza, które podobnie jak miękkie światło lamp Andon daje wnętrzu ciepło i komfort. Wpływ rękodzieła japońskich rzemieślników widać na wielu elementach wykończenia, takich jak plisowane panele drzwi czy ozdoby z kryształowego szkła Kiriko.

Zobacz też: TEST Lexus GS 450h: łącząc klasykę z postępem

Lexus LS500 jest napędzany skonstruowanym od podstaw sześciocylindrowym silnikiem widlastym z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka rozwija moc 421 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Parametry znacznie lepsze, niż wcześniejszego silnika V8 uzyskano przy mniejszym zużyciu paliwa. Z silnikiem współpracuje pierwsza w segmencie luksusowych limuzyn 10-biegowa przekładnia automatyczna (debiutująca w sportowym Lexusie LC), odznaczająca się czasami przełączania biegów porównywalnymi ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Układ napędowy zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie rzędu 4,5 sekundy. Model LS 500h wyposażony jest w hybrydową jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System, analogiczną do zastosowanej w Lexusie LC500h.


Polskie ceny nowego Lexusa LS zaczynają się od 490 tys. zł za wersję Elegance z napędem hybrydowym oraz od 510 tys. zł z silnikiem benzynowym V8. Obie wersje silnikowe mają stały napęd na cztery koła. Topowa odmiana Omotenashi zaczyna się od 650 tys. w przypadku LS 500h i od 670 tys. zł w przypadku LS 500.

Na liście wyposażenia można znaleźć między innymi selektor trybu jazdy (eco, custom, sport s, sport s+), podgrzewanie i wentylację siedzeń, aktywny tempomat, czterostrefową automatyczną klimatyzację czy 24-drożny system audio Mark Levinson z odtwarzaczem DVD. Przednie siedzenia mają możliwość nawet 28-punktowej elektrycznej regulacji. Tylna kanapa ma opcję wyposażenia w wielostopniową regulację oraz funkcję masażu Shiatsu i elektrycznie podnoszony podnóżek.

Lexus LS piąta generacja - polski cennik
.

Wersja LS 500 LS 500h
Elegance 510 000 zł 490 000 zł
Prestige 590 000 zł 570 000 zł
F Sport 570 000 zł 550 000 zł
Omotenashi 670 000 zł 650 000 zł

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki