SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości 2016 Merceses-Benz Klasy E – nowy hipersedan

2016 Merceses-Benz Klasy E – nowy hipersedan

12.03.2016, godz. 08:03
 2016 Mercedes-Benz Klasy E (W213)
2016 Mercedes-Benz Klasy E (W213) foto: Mercedes-Benz

Auta Mercedes-Benz to od lat na całym świecie symbol sukcesu. Zapracowano sobie na to wysoką jakością wykonania aut, dbałością o zapewnienie bezpieczeństwa i wprowadzanymi innowacjami. Wiele z nowości proponowanych przez producenta debiutuje w topowej limuzynie Klasy S, ale obecnie najważniejszym modelem dla Mercedesa jest nowa Klasa E.

Od ponad 80 lat klienci kupili około 13 milionów Mercedesów Klasy E. To ogromny sukces, ponieważ konkurencyjne BMW serii 5 ma o połowę mniejszy staż na rynku i 5 milionów sprzedanych aut. Nic więc dziwnego, że tuż po flagowej limuzynie Klasy S, Daimler olbrzymi nacisk kładzie na dopracowanie nieco mniejszego sedana.

Postanowiliśmy zapytać ekspertów o to, dlaczego najnowsza generacja auta Mercedes-Benz Klasy E (kod modelowy W213) jest taka ważna dla Daimlera i czego możemy się spodziewać po modelu, którzy zadebiutował na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. Zapytaliśmy też, jak według Mercedesa będzie wyglądać motoryzacja w przyszłości.

Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz C kabrio z miękkim dachem

Dr Ewa Łabno-Falęcka (Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska) powiedziała, że "w najbliższej przyszłości auto będzie nie tyle środkiem transportu, ile mobilnym miejscem pracy i relaksu. Kierowcy zyskają wybór: prowadzić pojazd samemu, z rękami na kierownicy ze wsparciem inteligentnych systemów, czy zdać się całkowicie na autonomiczny dojazd do celu". Niektórzy eksperci mówią nawet, że w przyszłości kierowanie pojazdem przez kierowcę będzie zabronione – bo to człowiek jest elementem największej niepewności na drodze.

Celem koncernu Daimler AG jest seryjna produkcja  "fully street-smart, self-driving cars" (powiedział dyrektor zarządzający marką Daimler, Dieter Zetsche podczas tegorocznych targów NAIAS odbywających się w Detroit). Nie jest to sztuka dla sztuki, lecz konsekwentne działania na rzecz podniesienia po pierwsze bezpieczeństwa, po drugie komfortu.

Daimler pracuje nad rozwojem technologii autonomicznego auta. Według dr Łabno-Falęckiej autonomiczny samochód z wysokim IQ to nie przyszłość, tylko teraźniejszość. Na targach IAA we Frankfurcie w 2013 r. Mercedes zaprezentował pierwszy autonomiczny samochód – Klasę S 500 Plug-in Hybrid, która przejechała ponad 100 km sama – kierowca wprawdzie siedział w samochodzie, ale nie dotykał urządzeń sterujących.

Doświadczenie w budowie aut autonomicznych

Warto przypomnieć, że pierwsze eksperymentalne pojazdy z takimi funkcjami pojawiły się już w późnych latach 80., w ramach programu Prometeusz. Jednym z sukcesów programu był pojazd autonomiczny zbudowany na bazie modelu Klasy S serii W140. Auto w 1995 roku przejechało bez kierowcy dystans z Monachium do Kopenhagi, czyli ponad 1600 kilometrów, osiągając maksymalnie około 180 km/h.

Sprawdź: Pierwszy Mercedes Klasy E 2016 zjechał z taśmy montażowej

Dr Łabno-Falęcka przypomina, że debiutująca w 2014 roku seryjna Klasa S, oferująca kierowcy kilkanaście systemów wspomagania, jest  w 70-procentach autem autonomicznym. Natomiast zaprezentowana w Genewie nowa Klasa E jest w jeszcze większym stopniu samochodem inteligentnym: dostosowuje się do powierzchni drogi (Air Body Control) i "składa się" w zakrętach. Auto oferuje maksymalny komfort i najniższe możliwe spalanie, a układy Active Parking Assist i Parktronic umożliwiają zautomatyzowane parkowanie – zarówno na miejscach równoległych, jak i prostopadłych.

Systemy wspomagające bezpieczeństwo w najnowszej Klasie E:

-         Funkcje jazdy półautonomicznej zapewnia  Distronic Plus o rozszerzonej funkcjonalności (czyli więcej niż aktywny tempomat): kamera na podszybiu rozpoznaje znaki drogowe, przyspiesza lub hamuje
-         Steering Assist i Stop & Go Pilot pozwala śledzić w korku poprzedzający pojazd
-         System Active Lane Change Assist pozwala zmieniać pas ruchu bez ingerencji kierowcy
-         Pre-Safe Impuls umożliwia wyście bez szwanku z kolizji bocznej: w razie niebezpieczeństwa odsuwa fotel w kierunku środka pojazdu, a Pre-Safe Sound chroni nasze uszy (bębenki i ucho właściwe)
-         Collision Prevention Assist Plus antycypuje niebezpieczeństwo. Jeśli kierowca, mimo ostrzeżeń wizualnych i akustycznych, nie zareaguje w obliczu ryzyka kolizji - automatycznie inicjuje hamowanie.

Pani Ewa dodaje, że dzisiaj samochód jest połączony i z kierowcą, i z otoczeniem (connectivity). Z myślą o komforcie i bezpieczeństwie powstał „Mercedes me”, pakiet usług mobilnych, w tym system "mercedes connect me", zapewniający połączenie z autem w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, po zalogowaniu się na portalu "mercedes me". Oferowane obecnie usługi to "Zarządzanie przeglądami", "Telediagnostyka", "W razie awarii", "W razie wypadku" i telefon alarmowy Mercedes-Benz. Sterowanie  Mercedesem za pomocą smartphona oferują usługi typu Remote Online, dzięki czemu można dokonywać zmian i ustawień w aucie, sprawdzać informacje o samochodzie (ciśnienie w oponach, poziom paliwa), zlokalizować  miejsce zaparkowania czy też śledzić pojazd, gdy opuszcza zdefiniowany obszar lub do niego wjeżdża.

Dlaczego Klasa E jest taka ważna dla Daimlera

Roman Dębecki (redaktor tygodnika "Auto Świat", a prywatnie właściciel kilku zabytkowych Mercedesów), zapytany o to, dlaczego nowa Klasa E jest tak ważnym dla Mercedesa autem, powiedział: - Mercedes Klasy E pojawi się w salonach Mercedesa tuż po europejskiej premierze na salonie w Genewie. Wcześniej, w styczniu 2016 r. miał światową premierę na salonie w Detroit. Widać z tego, że dla Mercedesa ważny jest zarówno rynek amerykański, jak i europejski. Można się też spodziewać dużego zainteresowania nową klasą E w Chinach. Pod koniec marca 2016 roku zaprezentowany zostanie Mercedes E kombi.

W 2016 roku klasa E będzie dla Mercedesa najważniejszym modelem zarówno z punktu widzenia liczby sprzedanych egzemplarzy, jak i wartości sprzedaży – na wszystkich rynkach.

W przypadku nowej Klasy E Mercedes zastosował już wcześniej sprawdzoną zasadę, że do nowego modelu Klasy wyższej wprowadza się systemy i wyposażenie z Klasy najwyższej, czyli S.

Przeczytaj: Mercedes-Maybach S600 Guard: forteca na kołach

Z wyposażenia, które ma najnowsza klasa E warto wymienić nową, 9-biegową skrzynię automatyczną. Oprócz tego – opcjonalne – zawieszenie pneumatyczne kół, system zapobiegający i ostrzegający przed kolizjami, układ monitorujący zmęczenie kierowcy czy rozbudowany system multimedialny.

Nowa klasa E wyposażona jest we wszelkie dostępne systemy zapewniające bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom. Najnowszy produkt Daimlera jest też dobrą bazą do dość szybkiego wprowadzenia systemów autonomicznej jazdy, czyli jazdy bez udziału kierowcy.

Już teraz auto potrafi np. samodzielnie zaparkować. Mercedes twierdzi, że nowa klasa E jest najinteligentniejszą limuzyną klasy wyższej. To prawda. Systemy, jakie znalazły się teraz w klasie E zostaną dość szybko wprowadzone do modeli mniejszych, np. Klasy C oraz do modeli budowanych na platformie Klasy E – np. GLE, GLE coupe.

Mercedes-Benz Klasy E kiedyś i dziś

Wszystkie wymienione elementy składają się na obraz bardzo zaawansowanego technologicznie auta. Jednak każdy nowy model serii z tak bogatą historią kontynuuje pewną tradycję. O odniesieniach nowej Klasy E do poprzedników zapytaliśmy Michała Mazurka (blogera motoryzacyjnego, miłośnika tradycyjnych rozwiązań w motoryzacji i właściciela Mercedesa W124). Mazurek uważa, że Mercedes Klasy E to samochód trafiony w punkt. Prawie zawsze udany i legendarnie trwały. Mała wpadka w latach dziewięćdziesiątych,  spowodowana oszczędnościami w dziedzinie jakości wykonania następcy legendarnego W124, nie zdjęła z modelu miana prawdziwego Mercedesa. Klasa E zawsze była tam gdzie powinna. Nigdy nie krzyczała, że jest. Bez tego dawała właścicielom odpowiednie postrzeganie. Zawsze mniej pretensjonalna od Audi i BMW, nie budziła negatywnych skojarzeń. Co do wersji to chyba nigdy nie było klienta, który nie mógłby dobrać kompletacji nawet pod bardzo skomplikowane wymagania.

Co wiemy o nowym Mercedesie Klasy E

Oprócz szeregu nowych dla tego segmentu elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, a także rzeszy asystentów kierowcy, nowa klasa E otrzyma zupełnie nowy silnik (o którym można przeczytać tutaj). Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy takie nowości jak drugi (centralny) wyświetlacz, który sprawdził się już np. w Klasie S. Pełni on szereg funkcji. Oprócz wyświetlania opcji związanych z połączonym smartfonem, obsługuje nawigację, obraz z kamer (tylnej, przedniej, widok z góry), ma też możliwość dostępu do cyfrowej wersji instrukcji obsługi. Oprócz nowego wyświetlacza, zupełną nowością są dwa panele dotykowe umieszczone na kierownicy.

Kliknij: Formuła 1 w pigułce. Wszystko co trzeba wiedzieć o sezonie 2016

Zagraniczni dziennikarze motoryzacyjni, którzy mieli już możliwość jeżdżenia tym autem podkreślają, że auto nie szokuje designem, ale prezentuje wyważony styl. Nowoczesna elegancja wnętrza świetnie nawiązuje do miękkich linii karoserii. Kabina pasażerska jakością wykonania spełnia wysokie oczekiwania, stawiane przed produktami Mercedesa, a wyciszenie wnętrza zasługuje na medal.

Zarzuty, które udało nam się znaleźć w relacjach z pierwszych jazd dotyczą ograniczającego widoczność słupka A, a także testujący obawiają się, że nowy Mercedes jest "zbyt czuły i zbyt inteligentny". Tzn, że potrafi reagować na sytuacje, które nie niosą ze sobą zagrożeń (zbyt czułe czujniki parkowania).

Dla kogo jest Mercedes-Benz Klasy E

Segment, do którego jest przypisywany Mercedes E jest zarówno dla tych, którzy lubią prowadzić, a także dla tych, którzy chcą się przemieszczać w atmosferze relaksu. Zaufanie do marki Mercedes-Benz funkcjonuje nie tylko wśród miłośników motoryzacji. Popularność tych aut, a także rosnąca z roku na rok liczba starszych Mercedesów, które przetrwały nawet kilkadziesiąt lat w doskonałym stanie, buduje pozytywny obraz tych aut u wszystkich ludzi.

Używane Mercedesy E

Ze względu na wysoką jakość wykonania i wytrzymałość cieszą się popularnością na rynku aut używanych. Dodatkowo nawet używane egzemplarze nadal postrzegane jako auta prestiżowe. Decydując się na zakup używanego Mercedesa Klasy E lub jego poprzednika, warto upewnić się, że auto ma udokumentowaną historię serwisową i jest bezwypadkowe. Przebieg należy traktować drugorzędnie. Jeśli chodzi o starsze egzemplarze, które obecnie są przystępne cenowo (W114/115, W123, C123, S123, W124, C124, S124), warto rozglądać się za dobrze zachowanymi egzemplarzami z silnikami rzędowymi sześciocylindrowymi, lub V8. W każdym przypadku zalecamy sprawdzenie zgodności faktycznego wyposażenia z listą zakodowaną w numerze VIN.

Nowy Mercedes-Benz Klasy E to hipersedan. Oprócz dorzucenia wszystkich zaawansowanych systemów nie zapomniano o tym, że Mercedes ma przede wszystkim zapewniać komfort podróżowania.

autor: Jakub Tujaka zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: