SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Nissan Serena ProPILOT - pierwszy Nissan z systemem jazdy autonomicznej

Nissan Serena ProPILOT - pierwszy Nissan z systemem jazdy autonomicznej

14.07.2016, godz. 09:40
Nissan Serena ProPILOT
Nissan Serena ProPILOT foto: Nissan

Nissan prezentuje pierwszy w pełni autonomiczny samochód w swoim portfolio. Pojazd to model Serena ProPILOT, którego sprzedaż w Japonii rozpocznie się pod koniec sierpnia tego roku. Auto jest wyposażone w technologię autonomicznej jazdy, która sprawia, że podróżowanie autostradą staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze.

ProPILOT to rewolucyjna technologia jazdy autonomicznej, z której można korzystać na autostradzie podczas jazdy bez zmiany pasa ruchu. Nissan jest pierwszym japońskim producentem samochodów, który umożliwia w pełni automatyczne sterowanie układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem, a tym samym ogranicza zmęczenie jazdą w intensywnym ruchu na autostradzie i w trakcie dalekich dojazdów do pracy.

Zobacz też: Test wideo nowej generacji Nissana Qashqai

Technologia przetwarzania obrazu rozpoznaje i interpretuje sytuacje na drodze i manewry innych pojazdów. Precyzyjne sterowanie układem kierowniczym naśladuje naturalny styl jazdy. Technologia ProPILOT jest maksymalnie przyjazna dla użytkownika, który za pomocą przycisku na kierownicy może w każdej chwili aktywować lub dezaktywować system. Częścią łatwego do opanowania i obsługi w czasie jazdy interfejsu ProPILOT jest specjalny wyświetlacz prezentujący stan działania systemu.

Sterowanie przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym odbywa się na podstawie informacji uzyskiwanych z jednoobiektywowej kamery i zaawansowanego oprogramowania do przetwarzania obrazu. ProPILOT szybko interpretuje trójwymiarowy obraz obejmujący zarówno pojazdy poprzedzające, jak i poziome oznakowanie na jezdni.

Po aktywacji ProPILOT automatycznie kontroluje odległość od samochodu poprzedzającego, z uwzględnieniem prędkości zaprogramowanej przez kierowcę (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System utrzymuje także samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi. Jeżeli pojazd poprzedzający zatrzymuje się, ProPILOT automatycznie uruchamia hamulce, aż do całkowitego zatrzymania samochodu. Po zatrzymaniu pojazd nie ruszy z miejsca nawet jeżeli kierowca zdejmie stopę z pedału hamulca.

Nie przegap: TEST Nissan Juke NISMO RS 1.6 DIG-T 2WD

Nissan prowadzi intensywne badania nad warunkami jazdy w różnych regionach w celu dostosowania charakterystyki działania systemu ProPILOT do specyfiki innych rynków, na których ma on być oferowany. ProPILOT zastosowany w modelu Serena przeznaczonym na rynek japoński został opracowany w ramach rozwoju łatwej w obsłudze technologii dostosowanej do warunków jazdy na tamtejszych autostradach.

System ProPILOT będzie wprowadzany także w innych pojazdach, w tym w modelu Qashqai sprzedawanym w Europie od 2017 roku. Planowane jest również wprowadzenie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 roku. ProPILOT 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPILOT 3.0, który od 2020 roku umożliwi autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: