Nowe Audi RS5 Sportback – zielony potwór

2018-03-28 14:05

Podczas salonu samochodowego New York International Auto Show, zadebiutował najnowszy model spod znaku czterech pierścieni. Sportowa wersja RS5 po raz pierwszy doczekała się nadwozia typu Sportback.

Stylistyka zewnętrzna wszystkich nowych Audi zapiera dech w piersiach. Smukłe linie, ostre kształty, delikatność połączona z masywnością. RS 5 Sportback już samym wyglądem obiecuje niesamowite wrażenia z jazdy. Zwiększony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, wypukła maska silnika, podkreślają dynamiczny charakter modelu. Wizualnym wyróżnikiem są poszerzone o 15 mm nadkola.

Przód Audi RS 5 Sportback to szeroka i płaska osłona chłodnicy Singleframe, masywne wloty powietrza z kratownicą o charakterystycznej dla modeli typu RS strukturze plastra miodu oraz przedni spoiler z napisem quattro. Czarne wstawki optycznie jeszcze bardziej poszerzają sportowe gran coupe.

Zobacz: Audi RS4 Avant - czwarte wcielenie ikony RS

Z tyłu znajdziemy charakterystyczny dla modeli RS dyfuzor, układ wydechowy z owalnymi końcówkami rur wydechowych oraz spojler zamontowany na klapie bagażnika. Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a felgi 20-calowe są dostępne w opcji.

Sportowa elegancja

Wnętrze nowego Audi RS 5 Sportback utrzymane jest w czarnej kolorystyce. 480-litrowy bagażnik jest dość ustawny, a wejście do niego ma dokładnie metr szerokości. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrasta do 1300 l.

W środku znalazły się sportowe fotele RS ze skóry Feinnappa oraz spłaszczona u dołu skórzana sportowa kierownica. Pojawiło się także wiele wstawek stylistycznych pakietu RS – czerwone szwy na kierownicy i dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS. Ekskluzywnym kolorem lakieru oferowanym przez Audi Sport dla modelu RS 5 Sportback, jest metaliczna zieleń Sonoma.

Mocny nie tylko na papierze

Pod maską znalazł się silnik 2.9 TFSI V6 biturbo. Jego moc wynosi 444 KM, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm dostępny jest w szerokim przedziale 1900-5000 obr./min. Od 0 do 100 km/h Audi RS 5 Sportback przyspiesza w 3,9 sekundy. Każda z dwóch turbosprężarek jest przyporządkowana jednemu rzędowi cylindrów i wytwarza ciśnienie ładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach Audi V6 i V8, sprężarki są zamontowane pomiędzy rozwidlonymi pod kątem 90° rzędami cylindrów, na skutek tego strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a strona ssąca po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i wytyczenie krótkich dróg dolotowych z minimalnymi stratami wskutek przepływu.

Zobacz TEST: Audi RS6 - kombi z idealnego świata

Silnik zestrojono z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, która przenosi moment obrotowy do stałego napędu na cztery koła quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym. Dyferencjał asymetrycznie, w stosunku 40:60, rozdziela siły napędowe między osiami. Gdy dochodzi do poślizgu koła jednej z osi, większa część momentu obrotowego błyskawicznie przenoszona jest na drugą oś – do 85% momentu może trafić na oś przednią, a do 70% na oś tylną. Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy rozdziela moment między kołami osi tylnej.

Pięciowahaczowe zawieszenie, montowane jest zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Standardowe sportowe podwozie RS sprawia, że RS 5 Sportback jest zawieszony 7 mm niżej niż "zwykłe" S5 Sportback.

Mimo tych wszystkich bardzo obiecujących aspektów, raczej nie zobaczymy modelu RS5 Sportback w Europie. Sportowe czterodrzwiowe coupe zastąpi w USA obecną generację RS4. Póki co mało prawdopodobne jest, że model ten będzie dostępny też na naszym rynku.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki