Oto czwarta generacja Audi A8! Nowy lider w klasie luksusowych limuzyn

2017-07-11 14:14

Wiemy już jaka jest czwarta generacja flagowego modelu spod znaku czterech pierścieni. Zupełnie nowe Audi A8 oficjalnie zadebiutowało i zostało naszpikowane "Przewagą dzięki technice". Do limuzyny trafiła m.in. pionierska koncepcja obsługi dotykowej, zupełnie nowe funkcje jazdy autonomicznej, tylne światła wykonane w technice OLED czy najnowsze systemy podnoszące bezpieczeństwo jazdy.

Nowe Audi A8 to bardzo okazała limuzyna. W klasycznej wersji długość nadwozia mierzy 5017 mm, a w odmianie przedłużonej A8 L z rozstawem osi wydłużonym do 3128 mm (o 130 mm względem wersji klasycznej) długość auta wynosi 5302 mm. Eleganckie nadwozie o muskularnej sylwetce otrzymało pionową osłonę chłodnicy Singleframe. Nie brakuje wyrazistych reflektorów diodowych HD Matrix ze światłami laserowymi Audi Laser oraz pasma diod połączonego z tylnymi światłami wykonanymi w technice OLED. Pasma wytwarzają jedyne w swoim rodzaju animacje witające i żegnające kierowcę, gdy ten znajduje się w pobliżu pojazdu.

.
Luksusowe wnętrze

Wnętrze pojazdu ma przypominać przestronny apartament, dlatego oferta wersji wyposażenia i materiałów jest bogata, a każdy detal ma najwyższą jakość ręcznego wykończenia. Interesującym elementem są elektrycznie wysuwane i chowane osłony nawiewów. Najbardziej prestiżowe miejsce podróżowania znajduje się z tyłu, po prawej stronie. W Audi A8 L jest nawet dostępne opcjonalnie siedzenie relaksujące, z wieloma możliwościami regulacji z podnóżkiem, który może być wyposażony w funkcję masażu stóp. Uczucie relaksu podnoszą dodatkowo nowe, komfortowe zagłówki.

Sprawdź też: Nowe Audi A8 będzie ultralekkie

Siedzący z tyłu pasażerowie mogą też sterować wieloma funkcjami m.in. nastrojowym oświetleniem Ambiente, nowymi lampkami do czytania HD Matrix i funkcją masażu oraz wykonywać prywatne rozmowy telefoniczne, wykorzystując osobny panel sterujący. Panel ten, czyli Rear Seat Remote z wyświetlaczem OLED, ma wymiary smartfona i przechowywany jest w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjąć. Tablica rozdzielcza w przednim przedziale jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Jej centrum, to dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem. Obsługa większości urządzeń jest wykonywana za sprawą dotykowych ekranów i paneli.

Kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji, wykorzystując do tego wyłącznie system sterowania naturalnym głosem. Informacje o celach podróży i multimedia są albo dostępne na stałe w pojeździe, albo z dużą prędkością przesyłu w standardzie LTE, napływają z chmury. Do szerokiej oferty Audi connect, poza informacjami o znakach drogowych i zagrożeniach, należą także innowacyjne usługi typu car-to-X, wykorzystujące inteligencję roju floty Audi. Kolejne nowatorskie rozwiązanie, to wysoce zoptymalizowana nawigacja. Potrafi się ona uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich aglomeracji.

Silniki nowego Audi A8

Limuzyna pojawi się na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 286 KM, a benzynowy 340 KM. Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 435 KM i 4.0 TFSI o mocy 460 KM, pojawią się nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem będzie jednostka W12 6.0 litra. Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia "żeglowanie" z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji, do 12 kW. Rozwiązania te stosowane łącznie, jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.

Przeczytaj: Audi A8 pojedzie do 160 km/h z wyłączonym silnikiem

W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in. Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.

.
Skomplikowane podwozie

Dzięki całemu pakietowi innowacyjnych rozwiązań, na nowo zaprojektowano podwozie. Jednym z ciekawych rozwiązań jest dynamiczny, działający na wszystkie cztery koła układ kierowniczy, łączący możliwość bezpośredniego, sportowego prowadzenia z niezachwianą stabilnością. Przełożenie układu kierowniczego na osi przedniej zmienia się w zależności od prędkości, natomiast koła tylne – również zależnie od prędkości – skręcają o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. Dzięki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.

Testowaliśmy: Audi S8 plus 4.0 V8 TFSI quattro: niemiecka duma

Kolejne innowacyjne rozwiązanie techniczne, to w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasyczną luksusową limuzyną, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.

Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebną mu do pracy energię czerpie z pokładowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej został tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako główna sieć pokładowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, współpracując dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy całkowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.


Funkcje jazdy autonomicznej

Nowe Audi A8, to jeden z pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery wyraźnie oddzielają przeciwne pasy ruchu. Do aktywacji systemu służy przycisk AI na konsoli środkowej.

Sprawdzaliśmy też: TEST Audi A8 3.0 TDI quattro po liftingu

Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarządza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na długo zdjąć ręce z kierownicy i w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, oddać się czynnościom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglądać pokładową TV. Osiągając granice swych możliwości, system automatycznej jazdy zaleca kierowcy, by ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. Podczas automatycznej jazdy, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), na podstawie napływających z czujników danych, "oblicza" obraz otoczenia. Audi, jako pierwszy producent samochodów na świecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.

Funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer), pod nadzorem kierowcy samoczynnie wprowadzają model A8 na miejsce parkingowe lub do garażu oraz go stamtąd wyprowadzają. Podczas tych manewrów, kierowca nie musi w ogóle siedzieć w pojeździe. Aktywuje dany system przy pomocy smartfona z nową aplikacją myAudi App. W celu nadzorowania procesu parkowania, przytrzymuje przycisk Audi AI Button i na wyświetlaczu widzi na żywo obraz z kamery otoczenia pojazdu.

Nowe Audi A8 i przedłużone A8 L zostaną wprowadzone na rynek późną jesienią 2017 roku.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki