SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Rewolucyjne zawieszenie odzyskujące energię opracowane przez Audi

Rewolucyjne zawieszenie odzyskujące energię opracowane przez Audi

12.08.2016, godz. 16:28
zawieszenie odzyskujące energię
zawieszenie odzyskujące energię foto: Audi

Audi chwali się rewolucyjnym zawieszeniem. Nowy projekt elementów podwozia ma nie tylko odzyskiwać energię, ale i pozwoli na podniesienie komfortu jazdy na niespotykany dotychczas poziom.

O rewolucyjnym patencie zawieszenia ładującego baterie słyszeliśmy już kilka lat temu. Od tego czasu nie pojawiały się żadne informacje na temat technologicznych postępów, lecz w końcu Audi zaprezentowało projekt, który pozwoli na duże oszczędności - zarówno pod względem energii, jak i miejsca w pojeździe.

Przeczytaj: TEST Audi S8 plus 4.0 V8 TFSI quattro: niemiecka duma

System ukryty pod nazwą eROT całkowicie rezygnuje z tradycyjnych rozwiązań teleskopowych. Zamiast tego, umieszczone poziomo wahacze stanowią jeden element z zębatkami, a te za pośrednictwem alternatora służą do zamiany energii mechanicznej w elektryczną. Co ważne, nie trzeba poruszać się drogami niskiej jakości, aby układ działał. Zawieszenie pracuje przecież nieprzerwanie, czerpiąc moc nawet z takich czynników jak boczne podmuchy wiatru na autostradzie.

Firma twierdzi, że jest w stanie średnio odzyskać 150W energii. Na zupełnie gładkim asfalcie zyski są niemal niezauważalne, ale na wyboistych drogach można "wyciągnąć" nawet 600W.

Zawieszenie ma jeszcze kilka zalet. Nie potrzebuje aż tyle miejsca ile tradycyjne rozwiązania, co pozwala z kolei na zwiększenie np. bagażnika. Co więcej, inżynierowie nie będą już ograniczeni możliwościami technicznymi tradycyjnych amortyzatorów.

Wejdź: TEST Audi RS7 Sportback performance: jak naładowana strzelba

System wymaga jednak 48-woltowej instalacji elektrycznej. Ta z kolei na chwilę obecną montowana jest tylko w Bentleyu Bentaydze oraz Audi SQ7. To ostatnie wykorzystuje ją do napędzania elektrycznej turbosprężarki.

Audi jednak już bierze pod uwagę wprowadzenie tego typu zawieszenia do swoich kolejnych samochodów. Można więc podejrzewać, że technologia nie będzie już niczym dziwnym za około 5 lat. Nie tylko podniesie ona komfort, ale i zdecydowanie zwiększy zasięg hybryd i samochodów elektrycznych.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: