SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Skoda Fabia z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 TSI

Skoda Fabia z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 TSI

01.03.2017, godz. 13:00
Skoda Fabia 1.0 TSI
Skoda Fabia 1.0 TSI foto: Skoda

Mniejsza pojemność skokowa, mniej cylindrów, więcej mocy. Skoda Fabia otrzymała nawy 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI z czterema zaworami na cylinder, który zastępuje wykorzystywany do tej pory motor 4-cylindrowy 1.2 TSI.

Na zbliżających się Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie (7-19 marca) Skoda zaprezentuje modele Fabia i Fabia Combi z silnikiem 1.0 TSI. Nowa jednostka napędowa w tych modelach występować będzie w dwóch wariantach - 95 KM i 160 Nm oraz 110 KM i 200 Nm. Motory te w stosunku do poprzedniego 1.2 litra cechują się obniżonym zapotrzebowaniem na paliwo, które tu udało się ograniczyć o 6%. Wszystko dzięki ograniczeniu sił bezwładności i zwiększeniu efektywności pompy oleju. Cała konstrukcja silnika 1.0 waży o 10 kg mniej niż zastępowany silnik 1.2. Aluminiowe tłoki i korbowody odpowiednio wyważono i wyeliminowano potrzebę instalacji wałka wyrównoważającego. Osiągnięto równą pracę silnika i niski poziom wibracji.

Przeczytaj: TEST Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 90 KM: dla rodzin i flot

Zwiększone ciśnienie wtrysku paliwa do 250 barów wpłynęło na lepsze osiągi. Podczas gdy maksymalny moment obrotowy 95-konnego wariantu z 5-biegową skrzynią manualną pozostał na niezmienionym poziomie (160 Nm), to nowa jednostka gwarantuje lepsze osiągi. W porównaniu do czterocylindrowej konstrukcji o pojemności 1.2 litra, prędkość maksymalna zwiększyła się o 3 km/h do 185 km/h (Fabia Combi wzrost ze 185 do 187 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h uległo skróceniu o 0,3 s do 10,6 sekundy (Fabia Combi: skrócone z 11 do 10,8 sekundy). Elastyczność silnika w przedziałach 60-100 km/h oraz 80-120 km/h pozostaje na niezmienionym poziomie.

Wariant 110 KM połączony ze skrzynią 6-biegową to wzrost momentu obrotowego ze 175 Nm do 200 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s (Fabia Combi: 9,6 s), prędkość maksymalna wynosi 196 km/h (Fabia Combi 199 km/h). Zwiększoną elastyczność jednostki potrafi szczególnie dobrze wykorzystać opcjonalny 7-biegowy automat DSG.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: