SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Toyota Concept-i: auto przyszłości ze sztuczną inteligencją

Toyota Concept-i: auto przyszłości ze sztuczną inteligencją

09.01.2017, godz. 14:01
Toyota Concept-i
Toyota Concept-i foto: toyota

Toyota zaprezentowała samochód koncepcyjny, w którym sztuczna inteligencja służy nawiązaniu relacji między człowiekiem i samochodem. Jak to działa?

Odbywające się co roku w Las Vegas targi Consumer Electronics Show, są świetną okazją dla producentów samochodów do pochwalenia się nowinkami technologicznymi z zakresu elektroniki. Podczas tej imprezy Toyota postanowiła pokazać auto przyszłości, skoncentrowane na kierowcy.

Toyota Concept-i została zaprojektowana przez amerykańskie studio Toyoty Calty Design Research w Newport Beach w Kalifornii, a technologia komunikacji powstała w Toyota Innovation Hub w San Francisco. Auto wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników. Pojazd zapamiętuje plan dnia i tygodnia, trasy i miejsca docelowe oraz styl jazdy. Złożony system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy. Służy do tego m.in. wybór odpowiedniej muzyki, ułożenie trasy z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc, a także dostosowanie poziomu wsparcia systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy.

Przeczytaj: TEST Toyota C-HR 1.8 Hybrid: narodziny nowego hitu

Użytkownik Concept-i może wybrać manualny tryb jazdy lub autopilota. Jednocześnie samochód monitoruje na bieżąco stopień skupienia i poziom zmęczenia kierowcy oraz warunki na drodze, aby w razie konieczności zwiększyć poziom zautomatyzowania prowadzenia lub przejść w tryb autonomicznej jazdy.

Do komunikacji auta z kierowcą i pasażerami służy cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych. Czas i miejsce przekazywania sygnału czy informacji są optymalnie dobrane do możliwości percepcyjnych człowieka. Kolorowe światła w przestrzeni na nogi informują, czy samochód jest w trybie manualnym czy autonomicznym. Projektory na półce pod tylną szybą wyświetlają na słupkach C sygnały o samochodzie znajdującym się w martwym polu. Dzięki zaawansowanemu wyświetlaczowi Head-up Display kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Do komunikacji służy także nadwozie auta, na którym wyświetlane są informacje i ostrzeżenia dla innych kierowców.

Toyota planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozpocząć w Japonii testy drogowe prototypu Concept-i.

Źródło: Associated Press
autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: