Toyota FT-4X Concept: praktyczna jak szwajcarski scyzoryk

2017-04-13 11:22

Projektantów Toyoty stać na śmiałe eksperymenty z wyobraźnią. Marka pochwaliła się interesującym konceptem samochodu, którego projekt powstał z myślą o pokoleniu millenialsów. Toyota FT-4X Concept jest bardzo lifestylowym crossoverem z napędem na cztery koła o modułowej konstrukcji nadwozia i wnętrza.

Choć Toyota ma już w swoim portfolio fikuśnego crossovera (model C-HR), nie porzuca myśli o stworzeniu kolejnego auta o awangardowym stylu. Tym razem pomysł idzie jednak w zupełnie innym kierunku, a mianowicie śladem maksymalnej praktyczności, ułatwiającej spontaniczne, aktywne spędzanie czasu. Modułowa konstrukcja nadwozia i wnętrza, którą można z łatwością dostosowywać do aktualnych potrzeb, w zamyśle projektantów daje użytkownikom pełną swobodę korzystania z samochodu jako narzędzia do realizacji swoich pasji.

Projekt nadwozia modelu FT-4X Concept wykorzystuje geometryczną prostotę, nawiązując do znaku X, który jest widoczny w wyglądzie przodu i boku auta. Klapa bagażnika o nazwie Multi-Hatch to inżynieryjny fenomen. Otwiera się w dwie strony (Urban Mode, Outdoor Mode). W układzie Urban Mode klapa bagażnika dzieli się na dwa skrzydła drzwi, które otwierają się na boki. Ułatwiają one korzystanie z bagażnika na ograniczonej przestrzeni, na przykład na zatłoczonym parkingu. Ustawienie Outdoor Mode scala oba skrzydła w jedną klapę, którą podnosi się do góry, tworząc dach chroniący przed deszczem lub słońcem. Do wyboru pożądanego trybu wystarczy ustawienie pod odpowiednim kątem obrotowej klamki. Co więcej, wszystkie klamki są na tyle duże, żeby można było je wygodnie chwycić nawet w rękawicach narciarskich.

Przeczytaj: Toyota C-HR 1.8 Hybrid E-CVT - ile pali, jak nią jeździć

Inspiracją dla projektu wnętrza była skrzynka na narzędzia. Modułowa budowa kabiny zawiera wiele otwieranych, przesuwnych i obrotowych elementów, które maksymalnie zwiększają użyteczność wnętrza. Znalazło się miejsce m.in. na należący do wyposażenia auta śpiwór i butelkę na wodę. Płaska podłoga bagażnika może być składana i otwierana na wiele sposobów, odsłaniając dodatkowe schowki. Na skrzydłach tylnych drzwi znajdują się dwa izotermiczne schowki do przechowywania gorących i zimnych produktów spożywczych.

Toyota zakłada, że nowy model będzie wykorzystywał 4-cylindrowy silnik benzynowy o niewielkiej pojemności. Auto zbudowane na platformie TNGA z przodu ma kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Dobrą przyczepność w różnych warunkach zapewniają 18-calowe koła z oponami 225/55R-18 Goodyear All-Season. Na razie nie wiadomo, czy nowy koncept znajdzie kontynuację jako auto produkcyjne. Za projekt auta odpowiada amerykańskie studio Toyoty Calty Design Research z Kalifornii.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki