SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości Toyota Prius Plug-in Hybrid: nowy elektryk z wtyczką w Europie

Toyota Prius Plug-in Hybrid: nowy elektryk z wtyczką w Europie

17.10.2016, godz. 09:35
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid foto: toyota

Jeszcze kilka lat temu hybrydowe układy napędowe stanowiły wyłącznie rynkową ciekawostkę, a dziś już co drugi producent samochodów posiada w ofercie model z takim napędem. Technologia idzie do przodu, baterie potrafią magazynować coraz więcej energii, a hybrydy dają się dodatkowo ładować z gniazdka, czego przykładem jest Toyota Prius Plug-in Hybrid. Druga generacja tego modelu oparta o czwartą ewolucję Priusa, wjeżdża do Europy.

Toyota, która jako pierwsza wprowadziła na rynek technologię PHV (Plug-in Hybrid Vehicle), zbudowała już drugą generacją Priusa wyposażonego w możliwość ładowania akumulatora z gniazdka. Model Plug-in Hybrid jest zasilany współpracującymi ze sobą trzema silnikami - jednym benzynowym (1.8 litra połączony z bezstopniową skrzynią biegów e-CVT) i dwoma elektrycznymi zasilanymi przez pojemną baterię litowo-jonową. Objętość baterii wzrosła z 87 do 145 litrów, zaś pojemność zwiększyła się dwukrotnie z 4,4 do 8,8 kWh. Moc zestawu hybrydowego wynosi w sumie 122 KM (90 kW). W trybie elektrycznym maksymalna moc wynosi 68 kW.

Konstrukcja ta daje możliwość całkowitego przełączenia na tryb elektryczny, oferując dwukrotnie większy zasięg niż w poprzednim modelu (ponad 50 km). Maksymalna prędkość w tym samym trybie EV wzrosła z 85 do 135 km/h. Co ciekawe aby zwiększyć wydajność pojazd otrzymał system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu, które zwiększają zasięg auta w trybie EV oraz klimatyzację opartą na pompie ciepła z wtryskiem gazu.

Przeczytaj: TEST Toyota Prius IV: przyjazna technologia dla mas

Maksymalna moc ładowania baterii wzrosła z 2 do 3,3 kW, a jego czas został skrócony o 65 procent. Ładowanie trwa od 2 godzin (w przypadku zastosowania gniazda i wtyczki Mennekes Type II Mode III) do 3 godzin i 10 minut. Proces napełniania baterii można zaprogramować na poszczególne dni tygodnia; dostępna jest także funkcja jednoczesnego ładowania i wstępnego chłodzenia lub ogrzewania wnętrza auta.

Toyota informuje, że średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 1,0 l/100 km, a emisja CO2 jedynie 22 g/km. W osiągnięciu takiego wyniku pomaga m.in. wyjątkowy, aerodynamiczny projekt nadwozia, specjalny wzór obręczy kół z oponami o niskich oporach toczenia, czy oszczędna LED-owa technologia świetlna. Współczynnik oporu powietrza Cx jest równy 0,25. Nie bez znaczenia jest również nisko położony środek ciężkości oraz nowa, lekka platforma TNGA.

Toyota Prius Plug-in Hybrid w polskich salonach pojawi się w 2017 roku.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: