Toyota Yaris Hybrid R Concept z mocą 420 KM

2013-08-26 12:41

Koncepcyjna Toyota Yaris Hybrid R, która została zbudowana na bazie ekologicznego Yarisa, różni się od swojego protoplasty zastosowanym zespołem napędowym. Hybrydowy układ oparty na motorze spalinowym i elektrycznych agregatach osiąga 420 KM mocy (zamiast standardowych 100 KM), co pozwala na sportowe osiągi.

Napęd

Toyota przed motoryzacyjnymi targami we Frankfurcie, udostępniła informacje na temat sportowego hybrydowego Yarisa. Pod maską ulokowano turbodałowaną jednostkę Global Race Engine o pojemności 1.6 litra, oraz dwa mocne silniki elektryczne, dostarczające napęd na cztery koła. Koła przednie przednie napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 300 KM, opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine. Koła tylne wprawiają w ruch dwa motory elektryczne, o łącznej mocy 120 KM i konstrukcji identycznej, jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Każdy z silników może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. Zespół napędowy Yarisa Hybrid-R concept rozwija maksymalnie 420 KM mocy.

Superkondensatory

Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorach. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych, superkondensatory dają większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy. W trybie drogowym superkondensatory przez 10 sekund oddają moc 40 KM odzyskaną z hamowania. W trybie torowym, w którym odzyskuje się więcej energii z częstszych i bardziej intensywnych hamowań, superkondenstatory dają dodatkowych 120 KM przez 5 sekund.

Zaawansowana kontrola trakcji

Trzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach: podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, by następnie podczas przyśpieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyśpieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki