SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto nowości superauto nowości Volvo stworzyło silnik 2.0 o mocy 450 KM z potrójnym turbodoładowaniem

Volvo stworzyło silnik 2.0 o mocy 450 KM z potrójnym turbodoładowaniem

14.10.2014, godz. 09:16
Volvo silnik 2.0 Drive-E 450 KM potrójne turbodoładowanie
Volvo silnik 2.0 Drive-E 450 KM potrójne turbodoładowanie foto: Volvo

Szwedzka marka zaprezentowała koncepcyjną jednostkę napędową z rodziny Drive-E. Chodzi o 4-cylindrowy, 2.0-litrowy silnik benzynowy osiągający moc aż 450 KM! Jest to możliwe dzięki potrójnemu turbodoładowaniu.

Najmocniejsze dwulitrowe jednostki benzynowe na rynku osiągają obecnie moc na poziomie 360 KM (np. silnik z Mercedesa A45 AMG). To parametry, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla silników aut wyczynowych. Czy można wygenerować jeszcze większą moc z 4-cylindrowych silników i podnieść ich kulturę pracy? Volvo udowodnia, że jest to możliwe. Volvo wprowadziło w 2013 r. na rynek generację 2.0-litrowych silników turbodoładowanych Drive-E (osiągających moc od 181 do 306 KM). Teraz nadszedł czas na otwarcie kolejnego rozdziału tej historii.

Czytaj też: TEST Volvo S80 T5 Drive-E: podstarzałe ale wciąż w formie - ZDJĘCIA

Nowy silnik koncepcyjny Volvo emituje niewiele spalin, ma ogromną moc, jest lekki, a do tego wyeliminowano w nim niemal do zera efekt tzw. turbodziury. Jest to możliwe dzięki potrójnemu doładowaniu silnika. Jednostka o mocy 450 KM została wyposażona w elektryczny turbokompresor, który przekazuje sprężone powietrze nie do komór spalania, lecz do dwóch, pracujących równolegle sprężarek. Duże ciśnienie doładowania wymagało zastosowania wydajnej, podwójnej pompy paliwowej. Paliwo jest tłoczone pod ciśnieniem 250 bar, co jest dużą wartością, jak na jednostkę benzynową. Stałe doładowanie wspomagane napędem elektrycznym sprawia, że silnik reaguje natychmiast na zmianę obciążenia bez żadnej zwłoki, która jest bolączką silników z jedną turbosprężarką.

Połączenie różnych technologii pozwoliło stworzyć unikalny silnik o dużej mocy i szybkim momencie reagowania. Jego niewielki rozmiar poprawia rozkład mas pomiędzy przednią i tylną osią oraz obniża środek ciężkości. Te dwa czynniki mają istotny wpływ na właściwości jezdne, zarówno w samochodach sportowych, jak i miejskich.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: