Wiemy więcej o Volvo XC90. Nowy SUV będzie bezpieczny jak nigdy dotąd - WIDEO

2014-07-22 18:02

Podgrzewanie atmosfery przed oficjalną prezentacją nowego Volvo XC90 świetnie wychodzi Szwedom. M.in. znamy już wygląd wnętrza i wiemy co znajdzie się w układzie napędowym. Teraz producent pochwalił się niektórymi systemami bezpieczeństwa, podkreślając innowacyjność oczekiwanej drugiej generacji auta.

To już tradycja, że każdy kolejny model Volvo wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. W nowym XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane różne rozwiązania. Będzie to pierwsze seryjne auto z systemem minimalizującym konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. Funkcja ta stale monitoruje pozycję auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa.

Zobacz też: Nowe Volvo XC90 - takie będą silniki i wersja hybrydowa - FOTO

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, pojawi się system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.

Kolejna innowacja to pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku, lub istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje kolizji.

Sprawdź: To już koniec Volvo XC90! Produkcja zatrzymana po 12 latach

Do tego wszystkiego dojdzie stal borowa, wpływające na zwiększenie wytrzymałości w przypadku wielokrotnego koziołkowania. Na pokładzie w standardzie znajdzie się system Roll Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

Inne elementy standardowego wyposażenia Volvo XC90:

- Full Autobrake – system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu
- Driver Alert – wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy
- Brake Assist – system wspomagający hamowanie awaryjne
- Forward Collision Warning – ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania)
- Pedestrian Detection – wykrywanie pieszych
- Lane Dept Warning – ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie)
- Road Sign Information – system odczytywania znaków drogowych
- Auto Steering Road Edge – system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi
- WHIPS – system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu

Opcjonalne systemy bezpieczeństwa w nowym Volvo XC90:

- Queue Assist - funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy
- Park Assist Pilot – możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych
- Surround View 360° - wykorzystując cztery kamery, daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka
- Cross Traffic Alert - dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym
- system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w "martwym polu"

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki