autokomis

i

Autor: Piotr Mecik

Auto pochodzące z leasingu pewniejsze od komisowego?

2016-12-05 15:37

Mogą mieć wyższe przebiegi niż auta prywatne, ale za to są pod stałą kontrolą techniczną i posiadają pewną historię. Jakie są zalety i wady samochodów poleasingowych? Co warto o nich wiedzieć? Czy lepiej zainteresować się takim pojazdem, niż autem pochodzącym z komisu?

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów, czyli o ponad 7% więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W tym było ponad  698 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz niemal 1,3 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce.

Czytaj: Akcyza 2017 zależna od pojemności, emisji spalin i rocznika

Warto wiedzieć, że używany samochód możemy kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdziemy tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych. W leasingu dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium, dlatego też na rynku wtórym jest z czego wybierać.

.
Przebieg i stan techniczny

Według ekspertów z Grupy Masterlease warto zwracać uwagę na pojazdy poleasingowe, które nie tylko były sfinansowane ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów. Trzeba więc rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej.

Pamietaj: Kupujesz auto używane? Koniecznie wykonaj jazdę testową

Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3-4 letnie, ponieważ właśnie tyle średnio "pracują" w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny zakupu co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.

.
Dobre wyposażenie

Podstawowe wyposażenie to stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w bazowym standardzie, upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu nowego samochodu, to ciesząc się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty dając jednocześnie użytkownikom tych samochodów większy komfort ich używania.

.
Finansowanie

Jak tłumaczą eksperci z Grupy Masterlease, samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt.

Zobacz też: Kogo pytać o radę przy zakupie używanego auta

Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie nam uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2% od wartości pojazdu). Kupując więc auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku gdy chcemy kupić samochód na firmę.

.
Zalety aut pokontraktowych

- gwarancja pochodzenia (samochody z pierwszej ręki)
-
gwarantowane przebiegi
-
udokumentowana historia serwisowa
- pełen wybór marek, modeli

- możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing
-
możliwość średnioterminowego wynajmu
- możliwość odliczenia VAT

.
Wady aut pokontraktowych

- duże przebiegi
- intensywna eksploatacja

- możliwy więcej niż jeden użytkownik

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki