SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Autostrady w Europie: opłaty, przepisy, ograniczenia, mandaty, ceny paliw

Autostrady w Europie: opłaty, przepisy, ograniczenia, mandaty, ceny paliw

19.02.2016, godz. 00:00
służba na autostradzie
służba na autostradzie foto: Skoda

Polskie autostrady są jednymi z najnowocześniejszych w Europie i w niczym nie ustępują włoskim czy niemieckim. Różne są jednak przepisy drogowe i zwyczaje na nich panujące. W naszym poradniku wyjaśniamy, jak sprawnie poruszać się po europejskich drogach, jakie kary grożą za przekroczenie prędkości i których dróg lepiej unikać podczas wyjazdu na ferie.

– W tym roku pierwszy raz zabrałem rodzinę na ferie za granicę. Pojechaliśmy do Włoch, bo chcieliśmy mieć pewność, że będą dobre warunki narciarskie. Jechaliśmy przez Polskę, Niemcy, Austrię i Włochy – cały czas autostradami – mówi Marcin Jóźwiak (35 l.). – Mimo pokonania ponad 1200 km w jedną stronę podróż minęła nam szybciej, niż myślałem. Jezdnie były świetnie utrzymane, a oznakowanie czytelne. Były też miejsca obsługi podróżnych, gdzie można się zatrzymać, by skorzystać z toalety i rozprostować nogi – zachwala Jóźwiak. – W trakcie podróży zauważyłem, że w każdym kraju obowiązują trochę inne przepisy dla kierowców.

Inne są dopuszczalne prędkości, oznakowanie dróg i wymogi dotyczące wyposażenia samochodu. Zorientowałem się też, że dobre planowanie pozwala zaoszczędzić dużo pieniędzy, bo np. tankowanie w Niemczech może być nawet 20 proc. tańsze po zjechaniu z głównej drogi, a paliwo we Włoszech jest znacznie droższe niż w sąsiedniej Austrii. Następnym razem chciałbym być jeszcze lepiej przygotowany do takiego wyjazdu – mówi pan Marcin.

Za paliwo zapłać kartą

Coraz częściej spotykamy samoobsługowe stacje benzynowe, gdzie za paliwo płacimy karta. Warto z nich skorzystać, bo płacąc karta za paliwo na wybranych stacjach, możemy liczyć na zwrot części poniesionych kosztów od naszego banku.

 

Jazda na światłach

AUSTRIA – w dzień światła są obowiązkowe tylko przy złej pogodzie
NIEMCY
– w dzień światła musisz włączyć, tylko kiedy jedziesz tunelem lub przy złej pogodzie, ale zaleca się jazdę z nimi przez cała dobę
SŁOWACJA/SŁOWENIA
– musisz jeździć na światłach przez całą dobę przez cały rok
WŁOCHY
– w terenie niezabudowanym i podczas jazdy tunelem musisz jeździć na światłach cała dobę, w terenie zabudowanym w dzień obowiązkowe są tylko przy ograniczonej widoczności.

Ograniczenia Prędkości

Ograniczenia prędkości na autostradach dla aut osobowych i mandaty:
Polska – 140 km/h, 50–500 zł
Słowacja – 130 km/h, 60–540 euro
Austria – 130 km/h, 20–2200 euro
Włochy – 130 km/h, 39–2000 euro
Słowenia – 130 km/h, 60–380 euro
Niemcy – brak ograniczeń, sugerowana prędkość maksymalna 130 km/h.

Uważaj na znaki wskazujące na miejscowe ograniczenia prędkości!, 15–680 euro.

Takie komunikaty możesz spotkać w drodze:

Słowacja: Dodržuj vzdialenost – zachowaj bezpieczny odstęp (nie mniej niż 50 m) Odpocivádlo – miejsce obsługi podróżnych Pozor, nehoda – uwaga, wypadek
Austria/Niemcy:
(Autobahn) Raststätte – miejsce obsługi podróżnych, Stau – uwaga, korek Umleitung – objazd
Włochy:
Lavori – uwaga, prace drogowe Area di servizio – miejsce obsługi podróżnych Strada chiusa – droga zamknięta

Odcinkowy pomiar prędkości

Jest to mierzenie średniej prędkości auta na danym odcinku drogi. Podstawowym elementem systemu są kamery zamontowane na początku oraz na końcu odcinka objętego kontrola, fotografujące moment wjazdu i wyjazdu auta. Znając czas przejazdu i długość odcinka, wylicza sie średnia prędkość pojazdu. Jeśli na jej podstawie okaże się, ze kierowca jechał za szybko, zdjęcie przesyłane jest bezprzewodowo do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Dalsze czynności wyjaśniające prowadzone są analogicznie jak w przypadku fotoradarów. Nałożony mandat wysyłany jest poczta.

Oznakowanie odcinkowego pomiaru

POLSKA – odcinkowy pomiar prędkości ruszył w 2015 r. w 29 miejscach w 12 województwach. Musi być oznaczony znakiem D51 – niebieską prostokątną tabliczką z napisem „Kontrola prędkości – fotoradar" i symbolem aparatu fotograficznego. Uzupełniony jest białą tabliczką z napisem „Kontrola średniej prędkości" i długością odcinka, który obserwują kamery.

WŁOCHY – odcinkowy pomiar prędkości działa od 2005 r. pod nazwą Safety Tutor. Zainstalowany jest na 40 proc. włoskich autostrad (2,5 tys. km dróg). Oznaczony jest zieloną tabliczką z białym napisem „controllo elettronico della velocita con sistema tutor" i symbolem funkcjonariusza podpisanym „Polizia Stradale".

AUSTRIA – odcinkowy pomiar prędkości działa od 2003 r. na autostradzie A22 w sieci drogowej Wiednia. Oznaczony jest prostą białą tabliczką z czarnym symbolem kamery i napisem „Section Control".

NIEMCY – odcinkowy pomiar prędkości funkcjonował tu do 2009 r. Obecnie na drodze krajowej B6 w okolicach Hanoweru trwają testy nowego systemu, ale jego oficjalne oznakowanie nie zostało jeszcze wprowadzone.

Opłaty za jazdę

AUSTRIA –obowiązują winiety. Kupić je można na stacji benzynowej. Najtańsza jest ważna 10 dni i kosztuje 8,7 euro. Pamiętaj: dodatkowo musisz zapłacić za przejazd częścią tuneli i dróg wysokogórskich, m.in. tunelem Karawanken na A11 łączącym Austrię ze Słowenią czy autostradą Brenner (A13 –pomiędzy Tyrolem i Włochami). Dodatkowa opłata wynosi 8,5 euro. Za brak winiety grozi 215 euromandatu.

NIEMCY –jazda niemieckimi autostradami jest bezpłatna. Winiety planowano wprowadzić od stycznia br., ale się to nie udało.

SŁOWACJA –najtańsza winieta kosztuje 10 euro i jest ważna 10 dni. Od stycznia 2016 r. obowiązują winiety elektroniczne, można je kupić nawet w Polsce na stronie internetowej eznamka.sk. Za brak winiety grozi 500 euromandatu.

SŁOWENIA –najtańsza winieta kosztuje 15 euro i jest ważna 7 dni. Kupisz ją na słoweńskiej stacji benzynowej. Za brak winiety grozi mandat od 300 do 800euro.

WŁOCHY –obowiązuje system bramek na autostradach, płaci się za pokonany odcinek trasy. Np. przejazd między Turynem a Mediolanem to koszt 14 euro. Płacić można gotówką lub specjalną kartą VIACARD, na której mamy 25, 50lub 75 euro. Kartę kupisz ją na stacji benzynowej. Dodatkowo płatny jest przejazd tunelami, np. za jazdę tunelem Mont Blanc zapłacisz 43,5euro.

Tędy lepiej nie jedź na ferie

W okresie zimowym w UE raczej nie ma długotrwale zamkniętych dróg. Możesz jednak trafić na utrudnienia.

CZECHY– utrudnienia spotkasz na autostradzie D1 z Pragi do Brna. Od 2013 r. trwa jej generalny remont, który ma się zakończyć w 2019r.

SŁOWACJA –kierowcy powinni uważać na trasie E65 w okolicach Bratysławy. Na tym odcinku droga często się korkuje. Do kwietnia w związku z budową mostu częściowo zamknięta jest autostrada D2 na wysokości wsi Morawski Św. Jan.

AUSTRIA –korkować może się autostrada A6 na przejściu granicznym ze Słowacją. Pamiętaj: Austria czasowo wprowadziła kontrole na wszystkich granicach, co może mieć wpływ na płynność ruchu przy wjeździe do tego kraju.

WŁOCHY –w związku z drobnymi naprawami należy się spodziewać utrudnień na odcinkach autostrad A1 i A4 na wysokości Mediolanu.

SŁOWENIA –trzeba uważać na odcinku trasy A4 na wysokości wioski Drażenci w kierunku granicy z Chorwacją. Mogą się na nim pojawić korki w związku z budową drogi.

NIEMCY –wrażliwy punkt to obwodnica Monachium i trasy do Austrii. Zimą w weekendy są tam korki. Jeśli możesz, jedź nimi w piątek.

Wymagane dokumenty

Te dokumenty musisz mieć podczas kontroli drogowej w Austrii, we Włoszech, w Słowenii, na Słowacji i w Niemczech:
1. Dowód osobisty ważny jeszcze co najmniej 6mies. lub paszport ważny co najmniej 3mies. (w Niemczech oba dokumenty ważne co najmniej pół roku)
2. Prawo jazdy
3. Dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym
4. Ubezpieczenie OC

W razie kradzieży dokumentów niezwłocznie powiadom o tym miejscową policję. Straciłeś dowód lub paszport, idź do najbliższej ambasady bądź konsulatu RP, gdzie nawet wciągu godziny otrzymasz paszport tymczasowy. Jego wydanie kosztuje 40 euro, w przypadku dziecka 30 euro. Osoby powyżej 70. roku życia zwolnione są z opłaty. Jeśli skradziono ci pieniądze, konsul poprosi o ich przelanie twoją rodzinę bądź, w wyjątkowych sytuacjach, udzieli ci pożyczki. Listę polskich konsulatów i ambasad za granicą znajdziesz na stronie: www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/polskie_placowki/

To może Cię zaskoczyć

Jadąc na ferie, pamiętaj, że w wielu krajach obowiązkowo musisz mieć w aucie łańcuchy na koła (tak jest np. w Austrii czy Słowenii). Kupując je, sprawdź, czy dołączono do nich instrukcję, tak byś nie miał problemów z ich założeniem. Łańcuchów nigdy nie zakładaj na pasie awaryjnym, zjedź bezpiecznie do miejsca obsługi podróżnych.

W zagraniczną podróż lepiej nie brać z sobą CB-radia. W Austrii korzystanie z niego jest zabronione i grozi nawet konfiskatą sprzętu. Z kolei we Włoszech na korzystanie z CB-radia trzeba mieć specjalną licencję.

W Europie nielegalne bywa też korzystanie z kamer samochodowych. W Austrii za samo przewożenie kamery grozi kara 25 tys. euro, a w Niemczech można ich używać, ale za publikację nagrania można zapłacić nawet 300 tys. euro!
-

Aplikacja A2 DO EUROPY to mobilne kompendium wiedzy aż w7 językach. Dzięki niej możesz zaplanować podróż po 46 krajach Europy

-

PAMIĘTAJ!

1. W Polsce znaki ostrzegawcze mają czerwoną obwódkę i żółte tło. Jadąc przez Słowację, Austrię czy Włochy, zobaczymy je na białym tle (jeśli są na żółtym, znaczy, że są tymczasowe).
2. Przy przekraczaniu granicy zobaczymy znak w postaci flagi UE z nazwą państwa, do którego wjeżdżamy. Za nim znajdziemy prostokątną tablicę, która informuje o ograniczeniach prędkości w danym kraju.
3. W Niemczech niebieski okrągły znak z białą liczbą 130 oznacza, że na tym odcinku nie możesz jechać WOLNIEJ niż 130 km/h.
4. O konieczności założenia łańcuchów poinformuje cię okrągły znak z białą oponą owiniętą łańcuchem umieszczoną na niebieskim tle. Spotkasz go m.in. w Polsce, Austrii, Niemczech czy we Włoszech.

INSP. MAREK KONKOLEWSKI, EKSPERT W ZAKRESIE RUCHU DROGOWEGO

W Polsce mandaty są niskie W Polsce kwoty mandatów za prędkość nie były podwyższane od kilkunastu lat i są jednymi z najniższych w Europie. Polscy kierowcy jeżdżą za granicą zdecydowanie wolniej i bezpieczniej niż u siebie – właśnie z powodu świadomości o wiele wyższych kar za wykroczenia drogowe. Na szczęście dziś coraz częściej zaszczepiamy na polski grunt kulturę jazdy zachodnich kierowców.

KAJETAN KAJETANOWICZ, RAJDOWY MISTRZ EUROPY I CZTEROKROTNY MISTRZ POLSKI, O SWOICH WYJAZDACH ZA GRANICĘ

Warto sprawdzać przepisy Wraz z całym LOTOS Rally Team dużo jeździmy po Europie, także w egzotycznych miejscach, jak Cypr czy Azory. Do każdej wyprawy staramy się dobrze przygotować, ale czasem coś nas zaskoczy. W Estonii natknęliśmy się kiedyś na znak ostrzegający przed... wiewiórkami. Takie historie poprawiają humor, ale przypominają też, że przed każdym wyjazdem za granicę warto sprawdzić, czym różnią się polskie przepisy od obowiązujących w krajach na naszej drodze. Informacje na ten temat można znaleźć na stronach Polskiego Związku Motorowego lub MSZ. W ten sposób dowiecie się, w jakich krajach iw jakich okresach musimy podróżować na oponach zimowych, ile kosztują autostrady i jakie są limity prędkości. Ta wiedza pomoże cieszyć się jazdą bez obaw o spotkanie z miejscową drogówką. I tego Wam życzę –radości z podróżowania i tylu powrotów, ile wyjazdów!

Pytania czytelnika

1. Czy w internecie znajdę zagraniczne przepisy drogowe?

TAK
Wystarczy skorzystać z bezpłatnej aplikacji A2 do Europy. Dzięki niej solidnie przygotujesz się do podróży. Dowiesz się, jakie są limity prędkości, obowiązkowe wyposażenie pojazdu i wysokości mandatów w46 państwach Europy. Aplikację znajdziesz na stronie www.autostrada-a2.pl, możesz też pobrać ją na telefon. Jak z niej skorzystać, dowiesz się w serwisie YouTube.

2. Czy przed wyjazdem mogę sprawdzić utrudnienia na trasie?

TAK
Jadąc na ferie, powinniśmy sprawdzać aktualną sytuację na drogach. Bieżący poziom ruchu i dostępność dróg można sprawdzić na stronach Google Maps. Można też wejść na stronę www.pzmtravel.com.pl i kolejno klikać w zakładki: PZM Info, Warunki drogowe w Europie. Wybrać kategorię (nazwę danego kraju) i wejść w link Informacja drogowa, który przekieruje na lokalną stronę mapek z utrudnieniami.

3. Czy w UE została już zniesiona opłata roamingowa?

NIE
Opłata roamingowa jest stopniowo obniżana, ale do 2017 roku koszty będą wciąż wysokie. Sprawdzanie map z telefonu może być więc kosztowne. Żeby sprawdzić poziom ruchu online, możesz skorzystać z WiFi, które dostępne jest w większości restauracji znajdujących się przy autostradach. Jeśli zaś chcesz skorzystać z nawigacji w trybie offline, możesz pobrać bezpłatną aplikację HERE Maps.

 

 

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: