SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Dbaj o wymianę filtrów bo to podstawa eksploatacji auta

Dbaj o wymianę filtrów bo to podstawa eksploatacji auta

06.10.2015, godz. 14:47
Dbaj o wymianę filtrów
foto: Euromaster

Jedne dbają o jakość i czystość powietrza atmosferycznego we wnętrzu samochodu, a inne wydłużają życie silnika, zapobiegają kłopotliwym awariom, a nawet wpływają na czystość środowiska. Chodzi o filtry będące podstawowymi częściami eksploatacyjnymi każdego samochodu, podlegające regularnym wymianom.

Różne filtry stosowane w pojazdach, mają różne przeznaczenie. Każdy z nich jest jednak podobnie ważny bo wpływa na ogólną kondycję samochodu. Przy wsparciu radami ekspertów sieci serwisów Euromaster, wyjaśniamy jakie zastosowanie mają poszczególne rodzaje filtrów i kiedy należy je wymieniać.

Filtr powietrza

Najprostszym i dającym się łatwo samodzielnie wymienić filtrem, jest ten odpowiadający za jakość powietrza przedostającego się do silnika. Chroni on jednostkę napędową przed najdrobniejszymi zanieczyszczeniami, takimi jak piasek, kurz i sadza. Jest on zwykle umiejscowiony w specjalnym pojemniku, będącym łącznikiem kolektora dolotowego z kanałem zapewniającym oddech jednostce. Taki filtr w zależności od warunków w jakich eksploatowany jest pojazd, wytrzymuje od 15 do 30 tys. km. Jazda z zaniedbanym, zabrudzonym filtrem powietrza, powoduje zwiększenie apetytu na paliwo i spadek mocy napędowej.

Filtr kabinowy

Specjalna wkładka z bibuły stanowiąca barierę dla zaniczyszczeń płynących z otoczenia samochodu do kabiny, jest nazywana filtrem przeciwpyłkowym. To jeden z bardziej istotnych elementów układu wentylacji, w który wyposażony jest każdy pojazd z klimatyzacją. Jego umiejscowienie jest zwykle na podszybiu samochodu, albo we wnętrzu w okolicach nóg pasażera. Wymiany najlepiej dokonywać przynajmniej raz w roku podczas okresowego przeglądu.

– Regularna wymiana filtra przeciwpyłowego zapobiega nieprzyjemnym zapachom oraz przedostawaniu się do wnętrza kurzu, sadzy czy pleśni. Ważne aby w trosce o własne zdrowie wybierać modele z węglem aktywnym, chroniące przykładowo przed szkodliwym ozonem – zaznaczają eksperci Euromaster. Objawem ograniczonej drożności filtra może być zmniejszony ciąg z kanałów powietrznych i nadmierne parowanie szyb.

Filtr oleju

Kluczowym podzespołem w utrzymaniu właściwej kondycji silnika jest filtr oleju. To jeden z elementów odpowiedzialnych za układ smarowania. Jego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń pojawiających się w oleju. Ciecz smarująca, która spływa do miski wraz z zebranymi zanieczyszczeniami zewnętrznymi oraz tymi wytworzonymi podczas pracy jednostki, dzięki filtrowi nie jest już więcej wprowadzana do ponownego obiegu. Dzięki temu zużycie mechaniczne motoru jest znacznie bardziej spowolnione. Wymiany filtra dokonuje się zawsze wraz z wymianą oleju silnikowego – producenci zalecają zwykle robić to co około 20 000 kilometrów lub raz do roku.

Filtr paliwa

Oczyszczanie paliwa z zanieczyszczeń w nim zawartych, wpływa na sposób pracy silnika. Procesowi temu sprzyjają filtracyjne właściwości materiałów stosowanych w nowoczesnych filtrach. Jednocześnie w przypadku silników o zapłonie samoczynnym, ważne jest także przeprowadzana przez filtr separacja wody, która powoduje korozję silnika. Aby maksymalnie ograniczyć ryzyko przedostania się do układu paliwowego wszelkich nieczystości, należy przestrzegać wymian filtra zgodnie z zaleceniem producenta. Najbezpieczniej wymienić ten element wraz z innymi filtrami podczas okresowej lub sezonowej kontroli.

O lie czynności wimiany filtrów powietrza i kabinowego potrafią być proste, to już zmiana fitra oleju i paliwowego należą do bardziej skomplikowanych operacji, wymagających fachowej wiedzy. Przy wyborze samych filtrów nie wystarczy kierować się jedynie marką i modelem auta, bowiem trzeba sprawdzić jeszcze rocznik i rodzaj silnika, aby dopasować filtr.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: