Dobre sterowanie to podstawa. Poznaj bolączki układu kierowniczego

i

Autor: Euromaster

Dobre sterowanie to podstawa. Poznaj bolączki układu kierowniczego

2015-12-21 11:53

Słyszysz niepokojące dźwięki dochodzące z obszaru przedniego zawieszenia samochodu? Jeśli tak, to odpowiedź jest jednoznaczna - podwozie zaczyna wołać o pomoc. Drgania kierownicy, kłopoty ze wspomaganiem, luzy i dudnienie są zwiastunem mniej lub bardziej poważnej usterki.

Podejrzane podwozie

W samochodach osobowych i nie tylko, prawdziwą kopalnią przeróżnych stuków jest zawieszenie połączone z układem kierowniczym. Takie dźwięki wydają zużyte przeguby, tuleje metalowo-gumowe, łączniki stabilizatorów, gniazda amortyzatorów. Miejsce zużycia zawsze objawia się mniej lub bardziej wyczuwalnym luzem. Łatwo go wykryć dotykiem podczas wymuszonego ruchu współpracujących ze sobą badanych elementów, np. kołysania samochodu czy kręcenia kierownicą.

Eksperci serwisów Euromaster tłumaczą, że do takiej kontroli pozwalającej wykryć nieprawidłowości, niezbędny jest kanał, najazd lub warsztatowy podnośnik, a także pomoc drugiej osoby. Ktoś bowiem musi oddziaływać na układ kierowniczy, aby mechanik mógł zdiagnozować gdzie pojawiają się uchybienia.

– Zdiagnozowanie mocno uszkodzonego elementu nie jest trudne. Takie badanie powinniśmy jednak przeprowadzić najlepiej w profesjonalnym serwisie, gdzie podczas kontroli zawieszenia stosuje się odpowiednie procedury przeglądu całego auta – mówi Marcin Zabielski z serwisu Euromaster Inwestgum z Gdyni.

Problem z kierowalnością

– Układ kierowniczy, nazywany układem bezpieczeństwa ruchu, decyduje o tym, czy sterowanie pojazdem odbywa się w sposób bezpieczny. Jest on odpowiedzialny za takie własności jak manewrowość oraz kierowalność, a mówiąc prościej, jak szybko i precyzyjnie wykonywane ruchy kierownicą przekładają się na skręt kół i pracę zawieszenia – wyjaśnia Robert Sochacki z serwisu Euromaster Sochacki z Wrocławia.

Luz lub przeskoki wyczuwalne w centralnym położeniu koła kierownicy, to sygnał o problemach trapiących maglownicę. Do mechanizmu tego, podobnie jak do kierowniczej kolumny, potrafi dostawać się woda, może również dojść do wyszczerbienia zębów przekładni lub wytarcia łożysk (w zależności od stosowanego mechanizmu). Utrata wspomagania układu kierowniczego to już kłopot z hydrauliką lub elektryką odpowiadającą za ułatwienie kierowalności. W układach hydraulicznych podstawową czynnością kontrolną jest sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniczku układu wspomagania, zbadanie czy nie doszło do zapowietrzenia układu, wyeliminowanie nieszczelności oraz weryfikacja sprawności pompy wspomagającej.

Zepsute elementy układu kierowniczego połączonego z mechanizmami zawieszenia, potrafią doprowadzić do wypadku i zagrozić życiu. Utrata kontroli kierowalności to najgorsze co może przydarzyć się kierowcy w trakcie jazdy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki