SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Dokręcanie śrub w kołach. Jak robić to prawidłowo, po co jest klucz dynamometryczny

Dokręcanie śrub w kołach. Jak robić to prawidłowo, po co jest klucz dynamometryczny

16.10.2015, godz. 15:50
przykręcanie śrub w kole
przykręcanie śrub w kole foto: Bridgestone

Przykręcenie koła podczas jego wymiany wydaje się czynnością banalną. W rzeczywistości sprawa wcale nie jest taka prosta. Nieumiejętne dokręcenie śrub może skończyć się tragicznie, dlatego warto znać kilka złotych reguł.

Odkręcenie koła w samochodzie zwykle nie jest problematycznym zadaniem. Przychodzi jednak moment, że dane koło trzeba przykręcić z powrotem. Jak zrobić to prawidłowo, żeby późniejsza jazda była bezpieczna? Śruby należy początkowo przykręcić ręcznie. Dlaczego? Śruba musi być wkręcana z wyczuciem prawidłowego rolowania po gwincie. Ważny jest też system naprzemienny. Co to oznacza? Przykładowo, jeśli koło jest przykręcane na cztery śruby, to przykręcamy jedną, a następną w kolejności powinna być ta leżąca po drugiej stronie otworu centrującego felgi. Pozostałe dwie śruby mocujemy w ten sam sposób.

Zobacz: Jak szybko i skutecznie wymienić uszkodzone koło - PORADA

Jeśli wszystkie śruby są w swoich otworach, dokręcamy je lekko do poczucia oporu, tak aby felga równo ułożyła się na piaście. Po tej operacji opuszczamy pojazd z lewarka, aby koło stanęło na podłożu. Wówczas dokręcamy śruby fabrycznym kluczem lub kluczem dynamometrycznym, z momentem obrotowym podanym w instrukcji obsługi pojazdu. Przy tej operacji również pamiętajmy o stosowaniu się do zasady naprzemienności.
.

Klucz dynamometryczny

Samo dokręcenie śrub jest bardzo ważną czynnością - użycie zbyt małego momentu obrotowego może skutkować wykręceniem się śruby, a zbyt dużego nawet zerwaniem gwintu! Dlatego do wymiany koła należy używać zestawu przygotowanego przez producenta lub nabyć klucz dynamometryczny. Fabryczny klucz ma długość ramienia wymierzoną na tyle, by nie uszkodzić śruby nawet przy użyciu dużej siły. Taki klucz jednak nie daje podglądu na to, czy użyty moment obrotowy nie jest zbyt niski.

Sprawdź też: Jakie są objawy zużycia KLOCKÓW i TARCZ hamulcowych

Warto stosować klucze dynamometryczne, które są przygotowane do pracy z odpowiednim momentem obrotowym, podanym w instrukcji pojazdu. Dzięki temu śruby nie powinny się poluzować, a gwint nie zostanie uszkodzony.
.

UWAGA - złota zasada!

Po każdej zmianie koła, należy zastosować ważną zasadę, nawet jeśli koło było wymieniane przez zakład wulkanizacyjny, przy zastosowaniu klucza pneumatycznego. Po przejechaniu 30-50 kilometrów, należy sprawdzić dokręcenie śrub i dociągnąć ewentualne luzy śrub. Czasami zdarza się, że śruby mogą się poluzować nawet po kilku kilometrach, co przejawia się pukaniem w okolicach koła oraz pogorszeniem stabilności jazdy. Przez odkręcające się śruby koło zacznie wpadać w wibracje i w skrajnych przypadkach może nawet odpaść podczas jazdy! Takich oznak nie wolno ignorować!

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: