ETYKIETY na oponach: co oznaczają symbole, jak czytać etykiety

2014-10-27 10:21

Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.

Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.

Efektywność energetyczna

1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G.

Droga hamowania na mokrej nawierzchni

O 16 metrów skraca się droga hamowania dla samochodu jadącego 80 km/h i wyposażonego w opony klasy A w stosunku do tego samego samochodu wyposażonego w opony klasy F.

Przeczytaj też: WSZYSTKO o SYMBOLACH OPON - jak czytać oznaczenia, jak rozpoznać rozmiar

Poziom hałasu

Opona oznaczona jedną falą generuje o połowę mniej hałasu niż opona oznaczona dwoma falami. Hałas jest mierzony przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.

Co mówią poszczególne oznaczenia na etykietach

Opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa. Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie. Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.

Opony są jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować. Opona jest ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.

W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki