SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady HAMULCE: Jakie są objawy zużycia KLOCKÓW i TARCZ hamulcowych. Jak sprawdzić kondycję układu hamulcowego

HAMULCE: Jakie są objawy zużycia KLOCKÓW i TARCZ hamulcowych. Jak sprawdzić kondycję układu hamulcowego

24.02.2013, godz. 12:18
tarcza hamulcowa, hamulce
foto:

Hamulce to podstawowa część mechaniki naszego samochodu wpływająca na bezpieczeństwo. Kiedy układ ten nie jest na bieżąco sprawdzany, w konsekwencji wpływa negatywnie na sposób jazdy, a gdy nie działa poprawnie stwarza zagrożenie dla podróżujących pojazdem oraz innych użytkowników dróg. Ważne jest więc, by w razie jakichkolwiek usterek reagować natychmiastowo.

Podstawowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe. W wielu samochodach montowane są tylko z przodu, gdyż przy tylnej osi często spotyka się hamulce bębnowe. Samochody wyposażone w mocniejszy silnik, mają zazwyczaj tarcze hamulcowe zamontowane na wszystkich czterech kołach.

Objawy zużycia klocków hamulcowych

- Grubość okładzin na klockach hamulcowych, można łatwo skontrolować samemu  po zdjęciu kół, poprzez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Rowek, który znajduje się w okładzinach służy do określenia stopnia ich zużycia – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać wymienione. Pamiętajmy, że najtańsze zamienniki, mogą mieć sporo minusów takich jak np. mniejsza odporność na obciążenia termiczne i mechaniczne, czy też niedopasowanie do kształtów zacisków hamulcowych. Materiał okładzin takich klocków nie spełnia najczęściej określonych przez producenta parametrów, co wpływa na żywotność klocków, ale co gorsze na wydłużenie drogi hamowania - radzi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss. Przy okazji wymiany klocków nie zapomnijmy o wyczyszczeniu i nasmarowaniu prowadnic zacisków hamulcowych, gdyż od tego również zależy sprawność układu hamulcowego.

Ważne sprawdzenie tarcz hamulcowych

Przy wymianie klocków ważne jest sprawdzenie stanu tarcz – te z licznymi, głębokimi rowkami oraz grubością mniejszą niż wskazana przez producenta należy wymienić. Jeżeli tarcze hamulcowe mają na swojej powierzchni wyraźne przebarwienia – tzw. przypalenie powstałe w wyniku ich przegrzania – należy sprawdzić pod kątem bicia. Tarcze z nadmiernym biciem poosiowym również powinny być wymienione na nowe ponieważ powstałe bicie znacznie wydłuża drogę hamowania.

Bębny hamulcowe trwalsze od tarcz

Zdecydowanie trwalsze od tarcz są bębny hamulcowe, które w wciąż w nowych samochodach są montowane na tylnych osiach. Większość hamulców bębnowych wyposażonych jest w automatyczny mechanizm, odpowiedzialny za odpowiednie zbliżenie szczęk do bębna. Zdarzają się jednak i takie o ręcznej regulacji – sprawdźmy jaki typ jest w naszym samochodzie. Kiedy zauważymy, że cylindry do rozpierania szczęk w bębnach są nieszczelne, wówczas wymieńmy je jak najprędzej. Warto przy tej okazji zadbać o odpowietrzenie układu hamulcowego. Co jakiś czas sprawdzajmy również czy nie należy wymienić płynu hamulcowego – płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, wchłania wilgoć i degraduje się, co prowadzi do osłabienia działania hamulców.

Hamulec ręczny lekceważony przez kierowców

- Kierowcy niestety często lekceważą hamulec ręczny - o jego niesprawnym działaniu dowiadują się najczęściej na przeglądzie technicznym. Sprawny hamulec, to nie tylko bezpieczeństwo ale również wygodna jazda – skontrolujmy stan linki, gdyż ona najczęściej ulega zatarciu – dodaje Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: