SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Jak kupić dobry akumulator przed nadejściem mrozów. Jak dobrać baterię do samochodu

Jak kupić dobry akumulator przed nadejściem mrozów. Jak dobrać baterię do samochodu

01.12.2014, godz. 16:00
Akumulator
foto: materiały prasowe

Okres zimowy to szczególnie trudny czas dla kierowców, parkujących swoje samochody pod chmurką. W takich warunkach przy minusowych temperaturach, problemy z akumulatorem mogą przyprawić o ból głowy. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie, przez co nie ma czasu na podjęcie właściwej decyzji przy zakupie nowego. Podpowiadamy jak wybrać dobrą baterię.

Niewłaściwy dobór akumulatora

Zły akumulator to przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Gdy nie ma się pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu, wygenerują gotową listę baterii pasujących do danego auta. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów. W wyjaśnieniu wszelkich pojęć pomagają eksperci Exide Technologies.

Technologia na pierwszym miejscu

- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.

- Akumulatory AGM. Dzięki "uwięzieniu" elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).

Sprawdź: Kable rozruchowe i akumulator: Jak odpalić auto na pożyczkę prądu

- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie – np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Określenie wymiarów i pojemności baterii

Określenie parametrów akumulatora to drugi waży krok. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór baterii o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta.

Przeczytaj: Czy warto kupić akumulator w internecie

3) Prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżką mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Exide Technologies S.A. zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: