Co najbardziej liczy się dla Polaków przy wymianie opon

2013-11-13 14:00

Jeszcze w 2008 roku zaledwie 55 proc. ankietowanych Polaków deklarowało, że zmienia opony w ciągu roku z letnich na zimowe. Aktualnie badania pokazują, że w ciągu ostatnich lat sytuacja ta znacznie się poprawił, bo ponad 90 proc. ankietowanych kierowców przyznaje się do zmiany ogumianie, jednak dla wielu marka nie ma większego znaczenia.

- Wyniki naszych badań pokazały, że świadomość Polaków w kwestii bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Ponad 90 proc. ankietowanych zdeklarowało, że w ubiegłym roku poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5 proc. używało w tym okresie opon całorocznych – wyjaśnia Piotr Ciesielski z serwisu Allegro.pl. – Warto dodać, że preferencje zakupowe Polaków zmieniają się nieznacznie, w zależności od tego czy chodzi o opony letnie, czy zimowe. W przypadku zakupu "zimówek" dominują opony nowe, stanowiąc 60 proc. wszystkich transakcji naszej platformy sprzedażowej.

Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Równo dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że jeden komplet opon użytkuje powyżej 3 sezonów. Głównym powodem zakupu nowego kompletu ogumienia jest zużycie poprzedniego zestawu (80 proc.), natomiast 23 proc. badanych stwierdziło, że wymienia opony, gdy ich wiek wynosi 4 lata.

- Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji – wyjaśnia ekspert. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających "termin ważności", ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania – dodaje.

Przeczytaj: Czas na wymianę opon. Nie czekaj do pierwszego śniegu

W TOP3 najczęściej wybieranych marek opon zimowych znalazły się w kolejności: Dębica, Continental i Goodyear. Jednakże marka nie gra istotnej roli przy wyborze. Znajduje się dopiero na czwartym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których Polacy wybierają "zimówki". Dla większości badanych kwestie bezpieczeństwa są ważniejsze niż cena. Ankietowani na pierwszym miejscu postawili na "przyczepność", a dopiero potem na "cenę". Dalej w kolejności znalazły się: wynik w testach, marka i opinie użytkowników o produkcie. Listę zamyka wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu.

- Trzy z powyższych parametrów można bez problemów odczytać z etykiety, w które od roku zgodnie z prawem muszą być wyposażone każde opony – wyjaśnia Piotr Ciesielski. - Etykieta zawiera informacje o trzech parametrach opony: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu generowanego podczas jazdy. Dwie pierwsze informacje określane są w klasach, za pomocą siedmiu pierwszych liter alfabetu – od A do G, gdzie "A" jest najlepszym wynikiem. Warto zaznajomić się z metodologią, jaką oznaczane są na polecenie Unii Europejskiej nowe opony.

Patrz też: Jak wybrać zimowe opony, na jakie parametry zwrócić uwagę

Polacy swoją wiedzę o oponach zimowych czerpią przede wszystkim z fachowych publikacji w prasie i internecie. Ponad połowa ankietowanych wybiera właśnie te źródła informacji. Nieco mniej, bo 43 proc. ankietowanych dodatkowo korzysta z wiedzy internautów, znajdując potrzebne dane na forach tematycznych.

- Ufamy także specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. Polaków zdeklarowało, że przy zakupie opon zimowych poddaje się opinii sprzedawcy. Natomiast znikomym zaufaniem cieszą się ulotki i reklamy producentów – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Prawie połowa ankietowanych preferuje zakupy "online", nieco mniej bo 40 proc. wybiera niezależne warsztaty. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają ASO (11 proc.) i sklepy motoryzacyjne (11 proc.). Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2 proc.).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki