Jak wybrać zimowe opony, na jakie parametry zwrócić uwagę

2013-11-10 18:17

Mija rok od wprowadzenia przez Unię Europejską obowiązkowego etykietowania opon przez producentów. Dzięki nim każdy kupujący ma czytelny i natychmiastowy dostęp do informacji, które mogą zaważyć na decyzji zakupowej. Niestety, zaledwie jedna trzecia kupujących potrafi korzystać z etykiet umieszczanych na oponach. Jak więc wybrać odpowiednie "zimowki"?

- Badania wykazały, że zaledwie 51 proc. konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez Unię Europejską, a tylko 30 proc. potrafi odczytać informacje w nich zawarte - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl. – Dzięki tym przepisom kupujący mogą samodzielnie porównać ze sobą parametry danych modeli opon i wybrać te, które najbardziej im odpowiadają – dodaje.

Patrz też: Które felgi wybrać na zimę - stalowe czy aluminiowe

Co mówi etykieta

Etykieta zawiera informacje o trzech parametrach opony: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu generowanego podczas jazdy. Dwie pierwsze informacje określane są w klasach, za pomocą siedmiu pierwszych liter alfabetu – od A do G, gdzie A jest najlepszym wynikiem. W przypadku efektywności paliwowej różnica na zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.

O wiele ważniejsze jest jednak bezpieczeństwo, a co za tym idzie parametr określający przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 metrów dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).

.  .

- Pamiętajmy, że informacje zawarte w etykietach to tylko część kryteriów. Normy europejskie nie nakazują producentom informowania klientów o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning – wyjaśnia Ciesielski – Decydując o wyborze konkretnego modelu opony można uzupełnić tą wiedzę na podstawie wyników testów niezależnych organizacji.

Kiedy trzeba kupić nowe opony

Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Badanie przeprowadzone przez ADAC pokazały jednak, że opony z 7,5 mm bieżnikiem mają zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami nowymi mającymi 9 mm głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej wypadły opony z 4 mm bieżnikiem. Wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe "zimówki".

Przeczytaj: Wszystko o symbolach opon - jak czytać oznaczenia, jakie są indeksy, jak rozpoznać rozmiar

- Trzeba pamiętać, że w przypadku opon zimowych graniczną wartością bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika na poziomie właśnie 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy opona przestaje spełniać swoje zadanie. Trzeba wtedy pomyśleć o zmianie ogumienia na nowe. Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku – wyjaśnia ekspert.

- Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających "termin ważności", ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania – dodaje.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki